הטבע ההפכפך הזה

בעל הסולם, הקדמה לתלמוד עשר הספירות, ק': "באופן, שכל ההסתר, הוא רק הכנה בעלמא, אל גילוי הפנים".

אנחנו נבראים שנמצאים מחוץ לבורא. כדי להיות מחוץ לו, אנחנו צריכים להיות הפוכים ממנו בתכונות. אנחנו לא מדברים על העולם שלנו, שנדמה לנו שהוא חי וקיים בתוך החומר, אלא זהו כוח. כל מה שבסך הכול קיים בכל המציאות זה כוח. כוח ההשפעה הוא המאציל, ויכול להיות שקיים מחוץ לו רק כוח הקבלה ההפוך ממנו, הנאצל. כל החיוּת של הנאצל היא להיות בכוח קבלה משלו, ובנוסף לכך לרכוש את כוח המאציל, ואז הנאצל מתחיל להרגיש זה על פני זה.

ישנם כמה סוגים של נאצלים: דומם, צומח וחי, שמרגישים את המאציל בצורה קבועה, ואצלם המאציל נקרא "הטבע", והם מתנהגים עימו בצורה קבועה, אינסטינקטיבית. וישנם נבראים שאצלם המאציל לא מקבל צורה קבועה, אלא בכל פעם הוא מקבל צורה אחרת, והם לא יכולים להיות איתו במצב קבוע, טבעי, אינסטינקטיבי, אלא הם חייבים בכל פעם לקבוע איתו איזושהי מערכת יחסים חדשה, ואז הם נמצאים בבלבולים, בשינויים רבים, כי קשה להם. בכל פעם הם צריכים להשתנות, בכל פעם הם צריכים למצוא במה עוד אני משלים את היחס שלי לטבע, או למאציל, או לחיים. לא חשוב איך להגיד, אבל ככה זה.

לכן כל הבריאה לכן מתחלקת לבריאה הקבועה בתפקודה, לדומם, לצומח, לחי ולמדבר. וחלק המדבר הוא החלק היחיד שמשתנה. מין המדבר מתחיל להבדיל את היחס בינו לבין הטבע או הבורא, שנמצא איתו בתביעה, בבקשה, בשינויים. ובכלל את כל המציאות הוא מרגיש בצורה אחרת מהדומם, הצומח והחי, במה? במה מתבטאת תוספת ההבנה, ההכרה, התפיסה, ההרגשה שיש במין האדם? – בכך שהוא מרגיש את ההבדל בינו לבין המאציל.

על ידי זה שהוא כל הזמן צריך להשלים את השינוי שלו בטבע המשתנה, הוא כל הזמן נמצא בשינויים הללו, הפנימיים. כל הזמן מתפתחים בו הרשימות, ואז נראה לו שכל השינויים קורים מבחוץ, אבל השינויים הללו הם שמכינים אותו להרגשת המאציל. מפני שאני כל פעם צריך לשנות קצת את עצמי, ואת הסביבה שלי. מבין כל מיני המצבים והתנאים – אני מתחיל להיות רגיש לכוח שנמצא מחוץ לי ומנהל אותי, כך שאני מתחיל להרגיש בשביל מה אני, לָמה אני, מאיפה אני, מיהו הכוח הזה וכן הלאה, עד שאני ממש מגיע להרגשה שלו.

זאת אומרת, אנחנו צריכים לראות את ההבדלים האלה בין הרצון לקבל לרצון להשפיע, במה שיש לנו, בכל מיני המצבים – אנחנו צריכים לראות את זה כהכנה מחויבת כדי להגיע להכרת המאציל.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 27.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
הריקנות בפנים היא העובר של הכלי הרוחני
לבנות את דמות הבורא כשהוא נסתר
ההסתרה עשתה מהקוף אדם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest