דף הבית / חינוך, ילדים / החינוך וההשכלה בישראל

החינוך וההשכלה בישראל

אחד האתרים המובילים בשפה הרוסית בישראל, Zman.com, פרסם מאמר על השולחן העגול בנושא חינוך והשכלה, שנערך בחדרה על ידי תנועת "הערבות".

הילדים הם העתיד שלנו?

בכל מהדורות החדשות מספרים לנו על האלימות בבתי הספר, במשפחה, על נערים בלתי נשלטים, על ילדים היפראקטיביים שמדוכאים באמצעות ריטלין, על העלייה באחוזי ההתמכרות לסמים ולאלכוהול בקרב קטינים. כך שיש לנו יותר ויותר חששות באשר לעתיד ילדינו.

לכן, נושא השולחן העגול שערכה תנועת "הערבות" בחדרה היה החינוך וההשכלה בישראל. השולחן העגול נערך בשתי שפות – עברית ורוסית.

הבעיה היא לא סתם חריפה, אלא דורשת גישה ורעיונות חדשים לחלוטין. ולכן, בנוסף לקהל הרב, למחנכים, לתלמידים, לפסיכולוגים ולראש עיריית חדרה, לקחו חלק פעיל בדיון גם מקימי מערכות חינוך אלטרנטיביות, ביניהם מייסד בית הספר הבינלאומי לחינוך דמוקרטי, יעקב הכט, נציג בית הספר "חברותא", נציגי תנועת "הערבות" ורבים אחרים.

במה החינוך וההשכלה של הדורות הבאים צריכים להיות שונים מהקיימים? זאת השאלה שנידונה סביב השולחן העגול. כל המשתתפים הסכימו שהמערכת הקיימת אינה מתאימה למציאות החדשה שבה חיים הילדים שלנו.

"הזמן שבו החינוך היה בנו על פי עיקרון הפירמידה, עבר", אמר יעקב הכט. "בעולם המודרני, 1% מתוך אלה שנמצאים "למעלה" ומתפתחים הרבה יותר מהר מהאחרים, אינם יכולים להכתיב ליתר 99% כיצד עליהם להתפתח. כולנו צריכים להיות "שווים" ולעזור זה לזה. הכיתות צריכות להיות בנויות בהתאם לאישיותו של כל תלמיד (מישהו אחד מוצלח יותר במתמטיקה, ומישהו אחר באנגלית). עלינו לבצע שינוי במערכת, כך שהתלמידים ירגישו שהם משתתפים בתהליך".

לדעתו של דרור אלוני מבית הספר "חברותא", החינוך צריך להיות שווה לכולם: "אך האם הממשלה של היום מסוגלת לספק חינוך כזה? שר החינוך בקושי עוסק בבעיות של 50% מהתלמידים, ומה עם כל היתר? מי ייתן לכולם השכלה שווה ואיכותית? אנחנו קבוצת אנשים שלקחה על עצמה את היוזמה הזאת".

סביב השולחן העגול ובקרב הקהל היו המון תלמידים ובוגרים טריים של בתי הספר. הם הביעו את תמיכתם המלאה בדוברת מטעמם, אופק ארניק (יו"ר מועצת התלמידים הארצית): "בית הספר צריך להיות לא רק מקום של השכלה, שכל מטרתו היא מרוץ אחר ציונים גבוהים, אלא בראש ובראשונה מקום של חינוך, שמלמד את התלמיד להיות אדם. אנחנו מבקשים שמשרד החינוך ישוחח עם התלמידים, אנחנו מבקשים שישמעו אותנו…"

"תנו לנו להרגיש שאנחנו שווים, תנו לנו להרגיש שקולנו נשמע. חשובה לנו הדוגמא האישית של המחנך. הרי הדוגמא האישית היא הבסיס לחינוך", אמרו התלמידים.

ברור שדיון אחד לא יוכל לפתור את כל הבעיות שהצטברו עד היום במערכת החינוך.

כיצד להגיע לשוויון המיוחל בין התלמידים שמגיעים ממשפחות בעלות הכנסה שונה? כיצד ילד שהוריו בקושי "גומרים את החודש" וילד שהוריו שוכרים ללא שום קושי מורים פרטיים יכולים לקבל את אותה ההשכלה? כיצד לבנות את הכיתות בהתחשב בפוטנציאל האישי של כל תלמיד? כיצד להפוך את מקצוע המורה ליוקרתי?

שאלות רבות נשארו פתוחות ומחייבות דיון חברתי רחב. מערכת החינוך הישנה מיצתה את עצמה. המערכת החדשה עדיין לא נבנתה. היא צריכה להיבנות על ידי מומחים, רפורמאטורים, שמבינים היטב את צרכיו ודרישותיו של הדור החדש שחי בעולם חדש וגלובלי, שעומד על סף שינויים גדולים.

תנועת "הערבות" כבר ערכה מספר שולחנות עגולים ומתכננת בחודשים הקרובים להמשיך את העבודה הזאת בעוד ערים רבות בארץ. רק בצורה כזאת אפשר לשמוע כל אדם שמוכן להשקיע את מאמציו ואת כישוריו להשגת המטרה. מצב ההשכלה וחינוך הילדים הוא קריטי עד כדי כך שאיננו יכולים להמשיך לסמוך על הפקידים. כדי שלילדינו יהיה עתיד מכובד, עלינו לשנות את המערכת בעצמנו.

אמה סוטניקובה, תנועת "הערבות"

ידיעות קודמות בנושא:
חור בהשכלה: אין חינוך פיננסי
מה ההורים חושבים על בית הספר
בית הספר החדש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest