דף הבית / משבר עולמי / החיים שלנו הם בריחה מהמציאות

החיים שלנו הם בריחה מהמציאות

כאשר אנחנו מדברים על עיסוקיו של האדם בעולם שלנו, במה הוא עסוק במשך כל החיים שלו, אנחנו לא יכולים למצוא עבורו מושג יותר מתאים מאשר אסקפיזם, התרחקות, התבדלות, בריחה מהמציאות.

ויקיפדיה: אסקפיזם – תשוקה אינדיבידואליסטית, פייסנית, של האדם להסתלק מהמציאות הקודרת. זה יכול להופיע בצורה של תגובת נגד על לחץ תמידי חזק. זה מופיע לרוב במצבי משבר. כל פעילות אקטיבית (קריירה, אמנות, ספורט, אופנה, משחקי תפקידים, סקס וכדומה) יכולה להפוך לדרך של אסקפיזם (בריחה מהמציאות), אם האדם משתמש בה בתור פיצוי של בעיות אישיות בלתי פתורות.

גם פעילות פאסיבית יכולה להפוך לאסקפיזם (צפייה בסרטים, קריאת ספרים, השתכרות מאלכוהול או מסמים, מדיטציות וכדומה). אסקפיזם יכול להתגלות בצורה של הסתלקות פיזית מהעולם (לכפרים נידחים, לאזורים בעלי נגישות קשה), כך גם ללא זה, כאשר מחוסר בידוד מהחברה האדם מפסיק לגלות עניין בערכים הידועים לו והמקובלים בחברה, בכך שמעדיף על פניהם את עולם החלומות שלו.

בעולם המודרני, הטכנולוגיה החדשה והתרבות ההמונית נותנים ריבוי עצום של שיטות בריחה מהמציאות: משחקי מחשב, אינטרנט, מציאות וירטואלית, סרטים, טלוויזיה. עניין מיוחד של פסיכולוגים וסוציולוגים מעוררת תופעה של משחקי תפקידים און-ליין, שבהם השחקנים שוקעים לחלוטין בעולם בדיוני.

מסקנה: חוץ מפעילות הכרחית לקיום גשמי ועבודה למען הבורא, כל העיסוקים האחרים שלנו, זה אסקפיזם! כי בסופו של דבר הם לא מניבים שום תוצאה, חוץ מהזמן שחלף ושהתמלא על ידי משהו.

ידיעות קודמות בנושא:
הלם העתיד
משבר של מטרת החיים
חיינו נעשו ארוכים יותר, אך עצובים יותר

2 comments

  1. הבעיה היא שראיתי אנשים שהקבלה עצמה מהווה עבורם אסקפיזם. אישה לילדים שחדלה לתפקד בעולם האמיתי. לא מכינה אוכל, לא מדיחה כלים, לא יוצאת לעבודה. בקושי רואה את הבנות דלה. רק קבלה וקבלה. למזלה יש הורים טריים שעושים הכל. אם אין קמח אין תורה. איך אתם מרשים התנהגות כזאת של החברים בקבוצה שלכם?

  2. שלום אפרים
    שאלות לרב לייטמן אפשר לשלוח למוקד "קבלה לעם" דרך טל' 1-700-509-209, או דרך המייל info@kab.co.il.
    בברכה, ​רונית שי – מנהל​ת הבלוג​ של הרב לייטמן

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest