דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הזדמנות שנייה לאלה שלא הספיקו לצאת

הזדמנות שנייה לאלה שלא הספיקו לצאת

מתוך מאמר של רב"ש, "מהו, מי שהיה בדרך רחוקה, הוא נדחה לפסח שני, בעבודה":

"כפי שיעור שהאדם מרגיש ומאמין בה', בשיעור זה האדם מרגיש איך שהוא מרוחק ממלך גדול. זאת אומרת, בזמן שהאדם מרגיש שהוא חוטא, אז עליו לדעת, שה' נתן לו להרגיש קצת, שיש מלך בעולם… נמצא, אם האדם הוא צדיק, היינו שיש לו הבנה קצת בגדלות המלך, בטח שהפגם שלו הוא יותר גדול מאדם פשוט. נמצא לפי זה, שתמיד מודדים בהרגשת האדם את גודל חשיבות המלך שיש לאדם. לכן אם האדם מרגיש שהוא חטא, בטח מלמעלה נתנו לו התקרבות לקדושה, לכן הוא מרגיש שהוא חטא. וזהו כמו שאאמו"ר זצ"ל אמר פשט על מה שארו חז"ל "שהקב"ה מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה"… לכן כשהאדם מרגיש שהוא חוטא, אל יתבהל אלא אדרבא, זהו סימן שמקרבי אותו מלמעלה. זהו סימן שמקרבים אותו מלמעלה. לכן מוטל עליו להתגבר ולקבל על עצמו עול מלכות שמים, ויצליח."

ככל שהאדם מתקרב לבורא, כך הוא מרגיש את עצמו יותר ויותר שפל ורשע, יותר ויותר רחוק ממנו, כלומר הכול להיפך. אדם דתי רגיל, שלא הולך בדרך הרוחנית, מתפלל וחושב שהוא קרוב לבורא. אבל מי שמתחיל לקשור את ההתקרבות שלו לבורא לפי התכונות שלו, מתחיל לשקול את עצמו ובהתאם לזה למדוד את המרחק. לכן, כל פעם הוא עושה מדידה יותר ויותר מדויקת ורואה עד כמה הוא רחוק מהבורא.

הוא רואה שהמרחק הזה כל פעם גדל יותר ויותר, וצריך לשמור על הרבה מאוד תנאים כדי להתגבר עליו ולהתקרב לבורא. לכן נאמר, ש"הבורא מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה". וזה לא מפני שהוא מתייחס אליהם רע, אלא פשוט, עבור מי שמתקרב לדרגת "צדיק", כלומר להשפעה טהורה, נעשה חשבון מאוד דק על דרגת ההידמות של האדם לבורא. ובהתאם לחשבון כזה האדם מרגיש עד כמה הוא מרוחק מהבורא וכמה עליו עוד להוסיף לעצמו תיקונים.

לכן קיים "פסח שני", עבור אלה שלא הספיקו לצאת ממצרים ב"פסח הראשון". כעבור חודש ניתנת להם הזדמנות נוספת, ב"פסח שני". אנשים שמרגישים את עצמם רשעים מיוחדים, שנמצאים בדרך ארוכה מאוד, מספיקים להגיע למטרה רק ב"פסח שני".

לכן לא צריך להצטער ולהתייאש מזה שהדרך נראית יותר ויותר ארוכה, על אף שזה מפחיד אנשים רבים ומאלץ אותם לעזוב אותה. להיפך, זה סימן של התקרבות למטרה! צריך, שסוף סוף "פרעה" יודה שהבורא צדיק והוא עצמו רשע, ואז מתרחשת היציאה ממצרים.

מתוך ההכנה לשיעור, 05.04.2013

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest