דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ההתחלה והסוף נקבעו מראש, ואת התהליך תלמד בדרך

ההתחלה והסוף נקבעו מראש, ואת התהליך תלמד בדרך

שום דבר אינו מופיע מעצמו, הכול נולד מהרשימות שכלולות במדרגה הקודמת. רק נקודת הבריאה המרכזית הראשונה היא הדבר היחיד שנברא "יש מאין".

בשלב הזה איננו יכולים לדון על הנקודה הראשונית הזאת, אך בשלב יותר מאוחר נוכל להשיג אותה ונבין מהו ה"מאין" הזה. בינתיים איננו יכולים לעלות מעל ליקום שלנו ואיננו תופסים את ההבנות שקיימות מחוצה לו. כאשר ההבנה שלנו תתרחב ותקבל לתוכה תוכנית אחרת נוכל לדון בכך.

עכשיו, יחסית אלינו זה נקרא "מאין". כשנקבל שׂכל רוחני אנחנו נגלה מהיכן מגיעה אפילו המדרגה הזאת ובאיזה מצב היינו נמצאים קודם, ונבין גם מה זאת אומרת "קודם", כי גם מושג הזמן ישתנה אצלנו.

לאחר שהרצון לקבל נולד כתוצאה מהאור, בהמשך הוא רק מתפשט וגדל, הוא משתנה על ידי זה שהוא משיג השתוות לאותו האור. התהליך הזה נקבע מראש ואיננו יכולים לשנות אותו בשום צורה.

הדבר היחידי שנמצא בשליטתנו זה לזרז את ההתפתחות שלנו, בשלב כלשהו של התפתחות הרצון, כשהרצון נקרא "אדם", ובכך לגלות עצמאות, בחירה חופשית. אבל בדרך כזאת אנחנו רק מביעים את הסכמתנו לכל התהליך.

התהליך הופך להיות מובן כשהכול מופיע בשרשרת של סיבה ומסובב כתוצאה מהרשימות של המצבים הקודמים שמתממשים במצבים הבאים. השרשרת הזאת נמשכת מהעבר אל ההווה והעתיד.

על כל פרט אפשר לשאול מדוע הוא כזה ומהיכן הוא הופיע. כי למעשה, אין שום דבר חוץ מהשפעתם של שני הכוחות – כוח ההשפעה וכוח הקבלה, האור והרצון. אין שום כוח שלישי, ולא כוחות מיסטיים.

חכמת הקבלה מדברת על חוקים ברורים ומוחלטים, כפי שנאמר: "חוק נתן ולא יעבור". שום דבר אינו משתנה, השינוי היחידי הוא רק ביחס בין הכוחות הללו והשפעתם ההדדית.

אם אנחנו חוקרים ולומדים על התופעות מבלי לברר את סיבת הופעתן, זה כמו ללמד ילד קטן שבינתיים לא מסוגל לתפוס יותר. הוא מרים את המפסק שעל הקיר כלפי מעלה ופתאום מגלה שנדלק האור, אחר כך הוא מוריד את המפסק כלפי מטה, והאור נכבה. כך הוא עומד, מעלה ומוריד: מעלה – מטה, אור – חושך.

לאחר מכן הוא כבר יודע כיצד להדליק את האור וכיצד לכבות ולעשות חושך, אך הוא עדיין לא מבין מדוע זה קורה כך, ובשלב הזה זה מספיק לו. כך לומד המתחיל: בהתחלה אתה מגלה את ההתחלה ואת המטרה הסופית, ואת התהליך תלמד בדרך. אך לשֵם כך כבר דרושה לך הבנה עמוקה כדי לגלות את הקשר בין הסיבה והמסובב. זאת כל החכמה.

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "תלמוד עשר הספירות", 07.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
שגיאה מכוונת
להתחיל לחיות
על הגבול של אור וכלי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest