דף הבית / כלכלה / כסף / ההצלחה היא לא בצמיחה, אלא בחלוקה

ההצלחה היא לא בצמיחה, אלא בחלוקה

מתוך כתבה שפורסמה ב-BBC: "חמישה מומחים בתחום הכלכלה רואים את המתרחש באיחוד האירופי ובארה"ב כקריסה של הקפיטליזם המערבי. הסיבוב הנוסף של המשבר הפיננסי גרם לתושבי מערב אירופה להטיל ספק ביציבותה של המערכת הכלכלית המודרנית.

אין תקדים לעלייה יוצאת הדופן בפעילות הכלכלית הגלובלית. היא נמצאת בסתירה מוחלטת למשאבים ההולכים ואוזלים ולאיזון האקולוגי השברירי שבהם תלויה ההישרדות שלנו. חוסר האיזון הזה מלווה בהתדרדרותה של המערכת האקולוגית העולמית ב-60%.

אנחנו מתחמקים מהאמת שהמספרים הללו מציגים לנו. אנחנו מתעקשים שצריך להמשיך בצריכה המופרזת. קל לאתר את הסיבות לעיוורון הזה. יציבותו של הקפיטליזם המערבי תלויה במידה רבה בצמיחה הכלכלית. כאשר הצמיחה נעצרת, הפוליטיקאים נכנסים לפאניקה. העסקים פותחים במלחמת הישרדות. האנשים מאבדים את העבודה ולפעמים גם את הבתים שלהם. נסיגת הכלכלה מאיימת עלינו כמו ענני הגשם שנראים באופק ומתריעים מפני סערה. אלה שמטילים ספק בעיקרון הצמיחה הכלכלית נתפסים כמשוגעים, אידיאליסטים או מהפכנים.

ובכל זאת, אנחנו חייבים להטיל ספק בעיקרון הזה. מיתוס הצמיחה הכלכלית השלה אותנו. הוא לא ענה לציפיותיהם של 2 מיליארד איש שממשיכים להתקיים מ-2 דולר ליום. העיקרון הזה הרס את המערכת האקולוגית השברירית שבה תלויה ההישרדות שלנו. הוא נכשל בגדול בלהבטיח את היציבות הכלכלית ובשמירה על מקורות הקיום של האנושות. הצלחה של מעטים, שמבוססת על הרס האקולוגיה וחוסר צדק חברתי מתמיד, אינה מהווה בסיס לחברה מתורבתת".

התייחסותי: יותר ויותר חומרים על סוף הצמיחה הכלכלית, על היחס למיליארדי מובטלים כאל דבר נורמלי, על צמצום הייצור ועוד – יביאו את בני האדם לחשוב על יחס חדש לחיים, על מילוי ורווחה כלכלית שיגיעו ממקורות אחרים, לא גשמיים. הרי מתוך החשבון הפשוט אנחנו רואים שכדור הארץ לא מסוגל למלא אותנו.

לכן אנחנו צריכים לדון בצורה מפוכחת על הכלכלה העתידית של הצריכה המאוזנת. אוכל, דיור, רווחה חברתית, חינוך והשכלה – לכולם במידה שקולה. את כל המילוי של האגואיזם שלנו מעבר להכרחיות הזאת – צריך להעביר למישורי מילוי אחרים – תרבותיים ורוחניים, שכמעט ואינם צורכים חומר ואנרגיה. בואו נחשוב ונגיע לפיתרון.

ידיעות קודמות בנושא:
האיחוד הוא הדרך לפתור את המשבר העולמי – 7
משבר המזון
משועבדים לצריכה המופרזת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest