דף הבית / חינוך, ילדים / ההיסטוריה הבלתי נמנעת

ההיסטוריה הבלתי נמנעת

דעה: (א.קיסלב, פרופסור להיסטוריה): כל העמים עברו את הדרך מהתקופה הטרום-היסטורית עד הציביליזציה המודרנית שהתפתחה בצורה שונה אצל כל עם. האם לכל עם היה ייעוד מסוים המוכן מראש, או שהם חיפשו את דרכם באופן אקראי? על פי תיאוריית ההתקדמות ההיסטורית, דברים רבים בעולם קורים בצורה טבעית ובחוקיות, ולכן היא קבועה מראש. האנושות התקדמה מה"פשוט" אל ה"מורכב".

אמנם, חיי האדם בכלל לא היו פשוטים בתחילת הציביליזציה בסביבה הפראית בין חיות הבר והשכנים הלוחמים והאכזריים. המשימה הייתה לשרוד ולהתרבות. האדם בהדרגה פתר את הבעיה הזאת: הוא "הפשיט" את חייו בעזרת נוחות דיור ושיכון, שפע של מזון והאפשרויות הטכנולוגיות של היום. אך על ידי כך איבד את הקשר המחייה עם הטבע, את הרגשת השייכות אליו, את הערכת ההרמוניה, ההוד והיופי שלו.

אבדו הרגשות הנפלאים והמורכבים שהניחו יסוד לחיים הרוחניים עם חיפוש האידיאלים. יוצא מכאן, שהלכו לא מהפשוט אל המורכב, אלא מהמורכב לפשוט, היות ויחד עם השפע החומרי הגיעה התרוקנות רוחנית שהביאה את האדם למבוי סתום של בדידות. אחרי שהאדם איבד את התכללותו בתוך הטבע, הוא נהיה בודד בעולם חסר הרגשות והיופי הטבעי.

התייחסותי: אם להמשיך את המחשבה הזאת באופן הגיוני, מה שהביא אותנו למצב הזה היא תוכנית ההתפתחות הטבעית שלנו. ולכן היא גם תוציא אותנו מזה למצב הבא. אך אנחנו נמצאים כבר בשלב כזה של ההתפתחות, שאנו מסוגלים לתקן את התפתחות על ידי השתתפותנו המודעת. אם נלמד את תוכנית ההתפתחות שלנו נוכל להגדיר כבר את המצבים העתידיים שלנו בטבע, שמוביל אותנו אליהם ומכריח להתפתח לקראתם.

אם מבינים שהטבע יאלץ אותנו לעבור את השלבים הבאים, נוכל להתקרב אליהם מראש בעצמנו ולעקוף את הכוחות הכופים עלינו להתפתח. אז לא נתקדם אל האושר על ידי המקל, דרך עונשים, בכפייה, אלא כמו ילד חכם, נשתתף בעצמנו בהתפתחות שלנו. זהו ייעודה של חכמת הקבלה ושיטת החינוך האינטגרלי.

ידיעות קודמות בנושא:
התפתחות הערבות לאורך ההיסטוריה האנושית
ההיסטוריה והתפתחות ה"רשימות"
ההיסטוריה של כל העולם, זאת הדרך לערבות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest