דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הדתות המונותיאיסטיות וחכמת הקבלה

הדתות המונותיאיסטיות וחכמת הקבלה

מתוך הכנס באירופה, שיעור מס' 4

שאלה: בנקודת המעבר ל"עידן החדש" הופיעו ארבע דמויות אגדיות. אחת מהן המציאה את היהדות, השנייה – את הנצרות, השלישית – את הבודהיזם, והרביעית – את האסלאם. וכיום, על גבי המלבן הזה אתם יוצרים סוג של מעגל, סוגרים את המבנה הזה.

מדוע אי אפשר היה באופן מיידי ליצור את המערכת החברתית האחידה, עדיין באותה התקופה ההיסטורית?

ומאחר ואנחנו כבר נמצאים במצב ההיסטורי הזה, כיצד אנחנו יכולים לזרז את התהליך הזה, כך שהוא יעבור בצורה מהירה יותר ופחות כואבת?

תשובה: תכנית הבריאה היא לעבור ממצב א' למצב ג'. התכנית הזאת מיושמת בהדרגה. בעולם שלנו אין שום דבר מקרי. הכול ניתן לחזות מראש ולקבוע, למרבה הצער או המזל, רק עד הזמן שלנו. הזמן שלנו הוא זמן מיוחד. אנחנו נמצאים בשלב האחרון של הדרך.

הדתות המומוטאיסטיות וחכמת הקבלה

מרגע זה והלאה, אנחנו יכולים לעבור את השלב הזה רק באמצעות הבחירה החופשית שלנו, הרי, אנחנו עברנו את השלבים הקודמים בצורה לא מודעת, באופן אוטומטי, בדומה לדומם, הצומח והחי של הטבע. ואת שאר הדרך עלינו לעבור במודע.

עם זאת, תוך כדי ההתפתחות הלא מודעת, בני האדם עדיין חייבים להתאחד לקבוצות מסוימות. התהליך הזה התחיל בבבל העתיקה. כתוב גם ב"מדרש רבה", גם אצל יוספוס פלביוס, גם בתורה, שאברהם היה המייסד של כל הענפים הללו. הוא מסר את היסודות הללו לאנשים שונים.

ישנם ארבעה סוגי אנשים, וארבעה סוגים של שיטות. את אחת מהן אברהם לימד בעצמו – זאת חכמת הקבלה, שבהמשך ירדה עד לרמה של היהדות המודרנית. אחר כך נוצרו הבודהיזם, הנצרות והאסלאם. כל ארבעת הדתות הן הכרחיות כדי שהמין האנושי יעבור את שלושת השלבים של ההתפתחות (דומם, צומח וחי) ויגיע לשלב האחרון.

מאחר וכל דבר בטבע מורכב מארבעה חלקים, על פי ארבעת השלבים של התפשטות האור העליון בעולם אין סוף, אז גם אנחנו מחולקים לארבע קבוצות לפי סוגי המזג: סנגוויני, פלגמטי, כולרי, מלנכולי. כל הטבע מחולק לארבעה חלקים על פי ארבעת השלבים של התפתחות הכלי בעולם אין סוף.

הדתות הן הכרחיות להתקדמות הלא מודעת של האנושות. בלעדיהן, האנושות לא הייתה יכולה להגיע לשלב ההתפתחות הנוכחי. היא לא הייתה מוכנה לזה. לכל ציביליזציה, לכל דת, יש שיטה שלפיה היא מכינה את חסידיה, אלה שנמצאים במסגרתה, לקבלת התנאי האחיד – אינטגרציה מלאה.

כל הדתות אומרות: "ואהבת לרעך כמוך", אבל זה מתפרש ברמה אגואיסטית, סגורה בתוך עצמה. כל הדתות, היהדות, האסלאם, הנצרות ודתות המזרח – הן כולן אגואיסטיות. וחכמת הקבלה כאילו מקיפה את כולן, לכן לימד אותה אברהם, שהניח את היסודות של כל הדתות הללו, ולכן הן נקראות דתות של אברהם.

בחכמת הקבלה אנחנו לא מתעסקים עם הגוף, כמו כל הדתות, שמלמדות מה האדם צריך לעשות, אילו פעולות פיזיות הוא חייב לבצע. כאן מדובר על רצונות. הרצון הוא היסוד של הבריאה. הדבר היחיד שנברא ביקום – זה הרצון. לכן לחכמת הקבלה אין שום קשר לעולם שלנו. היא מתחילה למעלה מהעולם שלנו. וכל הדתות אומרות מה האדם צריך לעשות בעולם שלנו.

מתוך שיעור מס' 4 בכנס אירופה, 22.03.2013

ידיעות קודמות בנושא:
להידבק חזק יותר בבורא
אסור לנו לטעות
תפקידה של הדת בתהליך ההתפתחות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest