דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הדרכים מבבל הן כל כך שונות

הדרכים מבבל הן כל כך שונות

ספר הזוהר, פרשת "שלח לך", פסקה פ"ג: "אשריהם ישראל מכל העמים שבעולם, שהקב"ה רצה בהם, וקרא שמו בהם, והתפאר בהם, כי העולם לא נברא אלא בשביל ישראל, שיעסקו בתורה. משום שאחד באחד מתקשר, ז"א ומלכות. וישראל למטה בעוה"ז הם הקיום שלו, שע"י מעשיהם הטובים מעלים מ"ן לזיווגם. והם קיום כל שאר העמים, שבזכות ישראל מתקיימים, וזהו בזמן שעושים רצונו של אדונם."

כל הנשמה הכללית התחלקה לשני חלקים: גלגלתא ועיניים ואח"פ. הרצונות ששייכים לגו"ע קיבלו את ניצוצות ההשפעה בזמן השבירה, ולכן הם נמשכים לבורא. הם חיים בעולם הזה ושואלים על טעם החיים האלה, על מטרתם, על תכלית קיומנו כאן.

השאלות הללו אינן נובעות מרווח שימושי מעשי, אלא משאיפה פנימית אינסטינקטיבית לגלות את הבורא, את מקור החיים שלנו. כאלה רצונות נקראים "ישראל" שזה אומר "ישר-אל". ולכן כאשר האור פועל על הרצונות, אז דווקא רצונות מסוג זה מופיעים ראשונים לפני הכול.

הבירור מכוון אל החיבור בינינו מעל האגו שלנו, שאותו אנחנו מגדירים ככוח שמונע את האיחוד. לראשונה, נסיבות כאלו התגלו במצב שנקרא "בבל העתיקה".

הרצונות האלה התחילו שם להתגלות בפעם הראשונה והרגישו נטייה לגילוי הבורא, בעוד שכל שאר הרצונות השתוקקו לגילוי האגו שלהם. כך הם נפרדו לפי הווקטור שלהם והכיוונים השונים. היו כאלה שהלכו לצד אחד, והאחרים – לצד השני.

ולכן ישראל היו אלה שגילו את שיטת התיקון ומימשו אותה. כל השיטה הזאת היא בהשגת "ואהבת לרעך כמוך" בעזרת המאור המחזיר למוטב. בכך האדם נעשה דומה לבורא ורוצה באמצעות כל הפעולות הללו לעשות לו נחת רוח.

וכל שאר הרצונות שבינתיים לא השתוקקו לזה, אלא רק רצו למלא את האגו שלהם, התחילו להתפתח בצורה קפיטליסטית. בבבל העתיקה לפני שהאגו פרץ בהם הם חיו חיים פשוטים, קבוצתיים, כעם אחד, כקהילה אחת. הם דאגו רק לרווחתם הפשוטה, לספק לעצמם לחם ומה שהכרחי לקיום האדם.

אך כאשר הרצון האגואיסטי ליהנות גדל בהם וחלק אחד מהאנשים התחיל לשאוף לגילוי הבורא, החלק השני המשיך לפתח את רצונו ליהנות, את האגו עצמו. והאגו הזה דחף אותם לרכוש מעבר להכרחיות. מכך התחילה התפתחות החברה האנושית באותה הצורה שבה היא מתרחשת עד היום, למען רכישת עושר יותר ויותר גדול מעבר לכל הצרכים ההכרחיים של האדם.

זה קבע את הסגנון ומטרת החיים שהיו שונים לגמרי בהשוואה למטרת החיים של אלה שמשתוקקים לבורא, של "ישראל". כך שתי הקבוצות הללו התרחקו זו מזו. אותו חלק מהבבלים שקראו לעצמם "ישראל" המכוונים "ישר-אל" התחילו לממש את העבודה הזאת ודרכיהם התפצלו.

במהלך הזמן חלקים יותר חדשים של הבבלים החלו להצטרף לישראל באותה מידה שהאור פעל ובירר את הרצונות מדור לדור. באופן כזה, אנשים נוספים מתחילים להרגיש השתוקקות לבורא, בהתאם לתיקון הרצון ל"ואהבת לרעך כמוך".

מתוך ההכנה לשיעור, 29.05.2014

ידיעות קודמות בנושא:
חלוצים בתיקון העולם
חשבון מיוחד עם עָם ישראל
נקודה לחיבור של הבורא עם המלכות שלו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest