דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / הדרך אל מטרת הבריאה

הדרך אל מטרת הבריאה

"ויחר אף א-לוהים כי הולך הוא ויתיצב מלאך ה' בדרך לשטן לו והוא רכב על אתנו ושני נעריו עמו: ותרא האתון את מלאך יהוה נצב בדרך וחרבו שלופה בידו ותט האתון מן הדרך ותלך בשדה ויך בלעם את האתון להטתה הדרך: ויעמד מלאך ה' במשעול הכרמים גדר מזה וגדר מזה: ותרא האתון את מלאך ה' ותלחץ אל הקיר ותלחץ את רגל בלעם אל הקיר ויסף להכתה: ויוסף מלאך ה' עבור ויעמד במקום צר אשר אין דרך לנטות ימין ושמאול: ותרא האתון את מלאך ה' ותרבץ תחת בלעם ויחר אף בלעם ויך את האתון במקל: (בלק, כ"ב, כ"ב-כ"ז).

אנו רואים שמרחב הקיום של האדם הולך ונעשה צר יותר: תחילה שדה, אחר כך דרך, ולאחר מכן מקום צר עוד יותר, שלא ניתן לעבור בו. זה סימן לדינים, ולחוּמרת קיום החוקים. תחילה האדם משתמש באגו ללא הגבלה, בכל המצבים בחיים, ואז הוא מגלה לאט לאט כיצד האגו בכך שמתקרב למימושו, מוביל אותו בעל כורחו אל מימוש מטרת הבריאה. אפשר לומר, שבהתחלה האגו מושך את האדם קדימה ומפתה אותו ברווח אגואיסטי, כך שמבטיח לו שהכול יהיה שלו ולמענו. זה מה שבלעם רצה ולכן המשיך ללכת עם אתונו, אחר כך מתחיל שלב המימוש, הצמצום של האגו.

למעשה צמצום האגו מתרחש בצורה הדרגתית, לפי דרגות: שורש, א', ב', ג', ד', כאשר כל המדרגות האלה הולכות ונעשות צרות יותר. ככל שהאגו מתקרב יותר למימוש, כך התנאים נעשים לוחצים יותר, ובסופו של דבר האגו נכנע תחת רצון האדם והופך להיות הבסיס שמעליו האדם חייב לבצע את כל פעולותיו. כלומר, הוא מתחיל לעבוד עם האגו בכיוון ההפוך לו. האגו מוכן שישתמשו בו בכוונה על מנת להשפיע, ולא בצורה שבה הוא היה רוצה לעבוד מלכתחילה, לטובת עצמו. לכן פעולת הצמצום מראה לאדם את הכיוון שאליו צריך ללכת.

שאלה: האם האדם חייב להבין זאת בזמן?

תשובתי: גם אם הוא לא שומע ולא מבין, בסופו של דבר הייסורים שהולכים וגוברים יגרמו לו לשמוע, ויתנו לו כיוון ברור ומדויק. אנחנו רואים כיצד האנושות התפתחה והחכימה בעקבות כל מה שהתרחש לאורך ההיסטוריה, בין אם מרצון ובין אם לאו, למרות שזה קורה לאט מאוד ובצורה מאוד לא נעימה.

שאלה: אם בלעם היה שומע בקולו של הבורא, אז זו לא הייתה עבורו דרך של ייסורים?

תשובתי: לא, בכל זאת היה עובר ייסורים, אחרת זה בלתי אפשרי להתקדם! בעל הסולם כתב שיש דרך נכונה אידיאלית ודרך לא נכונה אידיאלית, אבל הדרך האמיתית היא ביניהן, והיא נקראת "דרך ארץ".

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 12.8.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest