הדור החדש

הערה: הנרטיב הראשון שמוביל היום בעולם הוא בקרב בין משקיעים קטנים למשקיעים גדולים. דור הצעירים למדו להעריך את העוצמה שבחיבור, בשיתוף. איך אתה מתייחס לזה?

תגובתי: זה אמת ונכון, מפני שזה הטבע שלהם. הם כבר שייכים לדור האחרון, ולכן אם הם יכולים להרוויח בחיבור, קל להם לאתר את האפשרות הזו להתחבר ולהרוויח. זה לא כל כך מובן לדור הקודם.

הערה: הנרטיב השני הוא שאדם יכול ליהנות מנקמה מתוקה. מלבד הרווח על חשבון אותם משקיעים מתוחכמים, יש גם סיפוק מהנקמה, "הצלחנו להחזיר לאלו שכל השנים הרוויחו על חשבוננו".

תגובתי: כן, גם זה שייך לדור הצעיר. כי הם לא כל כך מרגישים רווח בכסף, אלא עד כמה הם יכולים לעשות שינויים עם הכסף. לכן יש להם יכולת לנקום בדור הקודם שדחק אותם לפינה ורצה גם להעביר להם בכוח את הערכים שלו, שרק "כסף, כסף, כסף" והם לא כל כך בנויים לזה. כי "דור דור ודורשיו" (סנהדרין ל"ח, ע"ב). הם כבר מרגישים צורה אחרת של מילוי, של סיפוק, ולכן הם מתנהגים כך. אנחנו עוד נראה עד כמה הם מזלזלים בכל מה שהיה כל כך קדוש לאבותיהם, זו הרגשת הריקנות של הבנים.

שאלה: בהקשר זה, מוזר שדווקא בזירה הכספית מתנהל קרב בין דור האבות שחי את הנרטיב הזה, לבין הדור שמזלזל בו ויש לו ערכים אחרים. הזירה היא דווקא בבורסה, בכסף. מה יש בכסף שמושך את שני הדורות האלה לקרב?

תשובתי: אמצעי. לדור הקודם הכסף עצמו היה חשוב ויקר. לדור הצעיר הכסף הוא לא העיקר, אלא אמצעי, יכולת, בעיקר הכוח של הכסף, מה אני יכול לקבל תמורתו, ואם אני לא יכול, אז הוא לא חשוב לי. אנחנו עוד נראה את זה.

שאלה: אני יכול לומר שאפשר לראות דור שלם של צעירים, שמנסה לשלב בין תפיסה ערכית ואידיאולוגית, עם הרגלי הצריכה שלו, הם מנסים לשלב בין שני העולמות. הם מבינים שהם שונים מדור ההורים בערכים, באידיאולוגיה, ורוצים להתאים את המערכות הגשמיות לאידיאולוגיה שלהם. אתה רואה בזה כיוון נכון או שגם זה חסר תכלית?

תשובתי: זה בתהליך. הם אומנם לבושים בחולצות ונעלי ספורט, בלי עניבות וכן הלאה. אבל אלה רק סימנים חיצוניים, הרצון שמגיע לכל דור חדש משנה את הכול. זה לא שהם כאלה חכמים, אלא הרצון שבהם הוא רצון אחר, ולכן עוד נראה שינויים.

שאלה: זה הרבה מעבר להתנהגות חיצונית. הדור הצעיר רוצה להשקיע כמו שאתה אומר, אבל לא בחברות שמזהמות, שפוגעות באחרים. הם רוצים להשקיע באמצעות בנק שלא מקפח את לקוחותיו, אלא בנוי על קואופרטיב. הם מנסים להביא את הערכים שלהם לתוך המערכות החדשות. השאלה אם זה כיוון נכון, או שגם המערכות האלה אגואיסטיות ולא יביאו אותם לשום דבר טוב?

תשובתי: ודאי שאלה מערכות אגואיסטיות ואין בהן בינתיים רוחניות. אבל ככה זה, הם פועלים לפי עוצמת הרצון ולפי מהות הרצון שמתעורר בהם כדור צעיר ואין מה לעשות. הם לא מרגישים שום טעם במה שעסקו ההורים שלהם.

שאלה: הנרטיב הבא שרבים דיברו עליו, שיש ממש שינוי טקטוני במערכת הכוחות המסורתית. הממסד משתנה, מדברים על דמוקרטיזציה של ההון. מדברים על מאבק בין-דורי ושינוי שלטון הכסף. איך שלטון הכסף מתערער ועובר בהדרגה מהממסד לצעירים, לאלה שמתאחדים באמצעות האינטרנט ופועלים יחד?

תשובתי: אני לא חושב שזה כבר נעשה, אלא יש כאן מעין משחק. רוצים לצבוע את הצעירים בצבע יפה ומיוחד. אני לא רואה בהם פחות אגואיסטים ויותר רוחניים. פשוט בינתיים זה משתנה כך. יש שינויים, אבל בצורת הניהול של ההון. הם לא זורקים את ההון ולא מעבירים אותו לשימוש החברה באיזו צורה, ובכלל לא מדברים על מהפכה. לכן לא כדאי לחשוב שאלה אידיאלים חדשים.

שאלה: הדור הנוכחי באמת מכבד ערכים אחרים ומזלזל בערכים של ההורים. מה צריך לעשות כדי שהדור הזה יתקדם ויתקרב לתפיסה רוחנית, ולא רק לשינוי בגשמיות?

תשובתי: בינתיים זה רק עניין טכני, איך לעשות כסף, איך לשמור על הכסף ואיך לשחק בכסף, אבל הכול אותו דבר, "אותה הגברת", אין שום דבר חדש. אבל יגיע שינוי. השלבים האלה לא יכולים לעבור מהר, כי זה יזעזע את החברה האנושית, לא נוכל לקנות פרוסת לחם ולא נדע להתקשר זה עם זה, ואז הכול ייפול. לכן אפילו שיש כבר כיוון ברור, השינוי יתרחש לאט לאט לפי קצב הכרת הרע.

הערה: הנרטיב הבא קצת יותר ציני. אומרים שמאחורי הקלעים עומדים גורמים גדולים, עשירים שמושכים משני הכיוונים, הדור הקודם לא מוותר על המעמד שלו, אלא הם פשוט נותנים לילדים לשחק לפניהם, אבל מאחורי הכול זו מניפולציה של ממסד שמשמר את עצמו.

תגובתי: אני מסכים שיש כאן גם מהצד הזה וגם מהצד הזה הרבה מאוד תנועות. כל אחד מחפש דרך לסדר את עצמו בצורה הטובה ביותר בזמן הנוכחי. אבל בכל פועל האגו בינתיים, אין שינוי מהותי.

שאלה: האם בדור הצעיר יש הכנות איכותיות יותר לשינויים שמתחוללים בעולם עכשיו?

תשובתי: יש הכנות, אבל הם לא מודעים אליהן בעצמם.

הערה: אז אין כאן איזו תקווה שזו איזושהי סנונית של שינוי.

תגובתי: לא, זה רחוק משינוי. אני חושש כמו שאמרתי, שאם יהיה שינוי חד, הוא יזעזע את כל האנושות. לא יהיה לנו מה לאכול, הכול ייפול. לכן עלינו לשמור, אפילו אלה ששונאים את כל המערכות האלו גם שומרים עליהן, ואין מה לעשות. אנחנו קשורים על ידי קשרים אגואיסטיים, ו זה צריך להיות כך, אחרת לא יהיה במה להאכיל את בני האדם.

 

מתוך ישיבת כתבים, 2.2.2021

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest