דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / חגים ומועדים / חיים חדשים 544 – הגדה של פסח

חיים חדשים 544 – הגדה של פסח

איך אפשר באמת לצאת מהעבדות לחירות, מדוע פותחים את הדרך דווקא לזה שאינו יודע לשאול ומה מסמלות עשרת המכות? (ד"ר מיכאל לייטמן, אורן לוי ויעל לשד-הראל מבררים יחד את משמעות הכתוב בהגדה)

תוכנית הטלוויזיה "חיים חדשים" בנושא "חגים ומועדים: הגדה של פסח".

לצפייה/האזנה: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

להורדת התוכנית: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

תקציר השיחה:

מה נשתנה הלילה הזה? שהלילה הזה אנחנו מרגישים חופשיים. היינו עבדים והשתחררנו… עבדים היינו: היינו בשעבוד קשה אצל פרעה, ובכוחות עצמנו לא יכולנו לברוח. גם היום אנחנו עבדים לאגו שלנו, ליצר הרע שמסכסך ומפריד, שלא נותן לנו מנוח. איך אפשר לצאת מהעבדות? עלינו להחליט סביב השולחן, שאנחנו מפסיקים להתייחס בצורה אגואיסטית זה לזה.

איך אפשר לצאת מהעבדות? נחליט סביב השולחן שמפסיקים להתייחס אגואיסטית. על ארבעה בנים דיברה התורה: החכם מתחכם, הרשע לא רוצה לעסוק בחיבור, התם לא מבין כלום. שאינו יודע לשאול: הוא מבין שיש בחיבור משהו נעלה שבינתיים איננו מסוגלים לעכל. והיא שעמדה לאבותינו ולנו: אם נגיע למצב שנרצה להתעלות מהאגו, נזכה לכוח שיסייע לנו, כוח מחבר. והקב"ה מצילנו מידם: הבורא מסובב את איראן ואת כולם נגדנו, כדי שנתעלה מעל האגו. אם נבנה בינינו יחסים מתוקנים, מיד היחס של איראן וכל יתר העולם כולו ישתנה לטובה.

אם נבנה בינינו יחסים מתוקנים, מייד היחס של איראן והעולם כולו ישתנה לטובה. וירעו אותנו המצרים: אחרי השפע החומרי, באה תחושת ריקנות וסבל כדי שנתעלה. ויוציאנו ה' ממצרים: יש כוח עליון שיכול להשרות אהבה בינינו, ממש כעת, רק אם נרצה. אנו רוצים לכוון את עצמו למקום הנכון, לא לאוכל הטעים שיבוא תיכף, אלא לאהבה שתבוא בינינו. ביד חזקה ובזרוע נטויה: אתה קורע את עצמך מהיחס הרע לזולת, ועובר ליחס טוב לזולת. הקב"ה בכבודו ובעצמו: כמו שהוא ברא אותנו עם היצר הרע, כך הוא ורק הוא יבנה בנו את היצר הטוב.

מי זה הקב"ה? כוח האהבה וההשפעה, כוח האיחוד, החיבור, הערבות וההשתתפות. עשר המכות: עשרה ניתוקים מהיחס הרע לזולת, ומעבר ליחס טוב. מכת בכורות: למה א-לוהים הרג תינוקות מצרים? מדובר באגו שלנו, שאסור שיגדל יותר. אסור לאפשר לשום יחס שלילי לזולת, לצמוח בנו. עלינו מיד להרוג אותו. דיינו: כל דבר נוכל להשיג אם רק יהיו בינינו יחסים טובים. לא צריך יותר כלום. דיינו.

החום שבנינו סביב השולחן, כוח החיבור והאהבה, אנו רוצים שישרה בכל עם ישראל. בעזרת הכוח הזה נוכל לפתור את כל הבעיות, לסלק את כל הצרות, לפרוח ממש. לשנה הבאה בירושלים הבנויה: מתוך כוח האהבה שיצרנו בינינו, ייבנה עולם חדש. אחד מי יודע: בתוך קשרי האהבה, אנו מתחילים להכיר את הכוח העליון, הכוח האחד.

תוכניות קודמות:
חיים חדשים 543 – ליל הסדר ומשמעות החיים
חיים חדשים 542 – משה – המנהיג האידיאלי
חיים חדשים 541 – עשר המכות בימינו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest