דף הבית / כללי / האנטומיה של האגואיזם

האנטומיה של האגואיזם

דעה: הטבע שלנו הוא אגואיסטי. אגואיסטי בכל דבר. האגו האנושי נמצא בכל הקבוצות החברתיות, בכל קבוצות הגיל, ובכל תחומי החיים. הוא גורם לקורבנותיו כאב חשוך מרפא, סבל, נזק מוסרי וחומרי, שובר את חייהם של האנשים והורס צוותים וארגונים.

אנחנו שומעים תלונות על עודף אהבה עצמית, אינטרסנטיות של ילדים, הורים, זקנים, מנהיגים, אנשי עסקים, נתקלים בהתעלמות מבישה מרגשות, צרכים ורצונות בתחום הצריכה. אנחנו מגלים ניצול ציני בחלוקת ההטבות והתגמולים, אנחנו מוכיחים את בני הזוג, העמיתים, קרובי המשפחה והחברים, בכך שהם חושבים רק על עצמם, מחזיקים בחברות רק מתוך תועלתם העצמית, מושכים הכול לצד שלהם וכן הלאה.

"האגואיזם הוא עצום, הוא מתנשא מעל העולם", כתב ארתור שופנהאואר, – "כי אם לכל אדם הייתה ניתנת בחירה בין ההרס שלו והמוות של כל העולם, אין צורך לומר לאיזה צד ברוב המכריע של המקרים הייתה נוטה הבחירה".

בזמן המשבר האגו גדל – האגו גדל במימדים מדאיגים בתקופות של תהפוכות חברתיות, משברים כלכליים, מלחמות, כאשר מורגש בחברה מחסור באמצעי הישרדות, כשנחלשת מערכת הבקרה ומתרחבים גבולות המותר ביחס לאסור.

התיאוריה של האגואיזם על פי התיאוריה של האגואיזם האתני, יש לאדם חובה דומיננטית כלפי עצמו, לכן רק האינטרסים העצמיים הינם בעלי משמעות בשבילו. הוא תוחם אותם על ידי הגבולות, בעוד שאדם שאינו אנוכי כולל בתוך עצמו את הדאגה לאחרים, ורואה את עצמו כחלק מן השלם.

מליץ היושר של האגואיזם, מרק שטיירנר, כתב: "בשביל אגואיסט אין שום דבר גבוה כל כך שהוא יתכופף אליו, אין שום דבר עצמאי כל כך שהוא יחיה בשבילו, אין שום דבר קדוש כך שהוא יקריב את עצמו למענו." כתוצאה מכך, האגו מופיע כצורתו הקיצונית של האינדיבידואליזם.

המאפיינים של האגואיזם – אוריינטציה אינדיבידואליסטית קיצונית, חופש מהתחייבויות כלשהן כלפי האחרים, שאיפה לשליטה, דבקות במטרה, נטייה להסתכסך ולהרוס.

אריך פרום כותב: "להיות אגואיסט פירושו, שאני רוצה הכול בשביל עצמי. כל דבר שנותן לי תענוג אני רוצה לקחת לעצמי ולא לחלוק עם האחרים. אני צריך להפוך לחמדן, כי אם המטרה שלי היא לקחת הכול לעצמי, אז כמה שיותר יש לי אני יותר חשוב. אני צריך להרגיש אנטגוניזם כלפי כל האנשים האחרים: כלפי הלקוחות שלי שאותם אני רוצה לרמות, כלפי המתחרים שלי שאותם אני רוצה להרוס וכלפי העובדים שלי שאני רוצה לנצל. אני לעולם לא יכול להרגיש מסופק כי אין סוף לרצונות שלי. אני צריך לקנא באלה שיש להם יותר…"

הנטייה לקונפליקטים שמאפיינת את האגואיזם – "אהבה עצמית גורמת לעוינות בין אנשים" – כך חשב דיוויד יום. האתיקה של האגואיזם מלכתחילה מכילה ניגוד אינטרסים, והנטייה להסתכסך הופכת להיות תכונה אישית של האגואיסט עצמו. האגואיסטים רגישים לגורמים הסביבתיים שבדרך כלל גורמים למורת רוחם. האגואיסטים, במישרין או בעקיפין, חוסמים את מימוש המטרות של המתחרים או מורידים את יעילותן. אגואיסטים אינם מתחשבים ברגשותיהם של אנשים אחרים, אינם מוקירים את זכויותיהם ומעלותיהם, מלבד מקרים שבהם הדבר משתלם להם. אגואיסטים אינם רגישים לדאגות ולשאיפות של אחרים, וזה מתקבל על ידי קורבנותיהם כחוסר צדק.

ארתור שופנהאואר מזהיר: "אם אדם מחפש רק את טובתו העצמית, את הנוחות העצמית, אפילו על חשבון האחרים, אם הוא מנכס לעצמו מה שמיועד לכולם, אפשר להיות בטוח שכל עניין הצדק הינו רחוק ממנו, שגם בעסקים גדולים הוא ירמה, אם ידיו לא יהיו קשורות על ידי חוק או כוח."

התנהגות אגואיסטית של אגואיסטים בודדים גורמת לשימוש באסטרטגיה של תועלת עצמית בכל מקום. ראינחרד לאות מסכם: "אחרים יהיו משוכנעים, כי לטובתם האישית נדרשת הפרה של חוקי החברה, ולכן עליהם להשיג בכוח את מה שהם רוצים. כדי להימנע מעונש, הם יפנו להונאה ולאלימות גלויה.

האגואיסט מצדיק את עצמו – אגואיסטים משליכים את הנטיות השליליות שלהם על הסובבים אותם, מתוך רצון על ידי ההשלכה הזאת להצדיק את חסרונותיהם.

קנאה – האגואיזם מגלה קשר הדוק עם נקמנות וקנאה, חוסר סובלנות לפגיעה באינטרסים של עצמו, נכונות לנקום במפגע. ההצלחה והעליונות של הסובבים את האגואיסט גורמים לו רוגז, כעס, טינה וקנאה.

האגואיזם אינו מקביל לאופטימיות – אף על פי שהאגואיסט הוא מכוון מטרה, הוא אינו אופטימי בחיים. לאגואיזם אין קשר עם כבוד עצמי, צניעות, ושליטה עצמית. אגואיסט אינו מעריך בצורה נכונה את התכונות האישיות שלו, כמו: מומחיות, ביטחון עצמי, וכוח המשיכה שלו.

אגואיסטים מבקשים עזרה בקלות – אגואיסטים פחות נענים לצרכים של האחרים, לעיתים נדירות יותר מגישים עזרה לזקוקים לה, אך לעיתים קרובות מוכנים לבקש תמיכה.

דעתם על האחרים – אגואיסטים מתארים את האחרים בקטגוריות מוסריות שליליות. הם מייחסים לאחרים זלזול, תוקפנות, ציניות, אגואיזם, קנאה ונקמנות.

האגואיזם הורס את הנורמות – אגואיסט מגדיל את רווחתו על חשבון האינטרסים של האחרים ועל ידי כך לא רק פוגע באחרים, אלא גם הורס את החיים הנורמטיביים, ומשחק את הקטגוריות המוסריות, כמו: מחויבות, צדק, חמלה, נדיבות, נדבנות, יושר והוגנות.

ידיעות קודמות בנושא:
הצורה המתקדמת של האגו
בשבי האגואיזם
מהפך מופלא של אגואיסט מושבע

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest