דף הבית / חינוך, ילדים / האנושות כמערכת אינטגרלית

האנושות כמערכת אינטגרלית

אפשר לדבר הרבה על הקשר בינינו, שבזמן האחרון מחייב אותנו להיות קשורים נפשית זה בזה, ברמת הרגשות. אנחנו נתחיל להתקשר בינינו לא רק לפי החוקים של האקולוגיה, לא בתעשייה, לא במערכת הבנקאית, לא בחינוך ובמערכת הבריאות המשותפת, אלא כל אדם ואדם בעצמו צריך להיכנס לקשר, והמדינות בהתאם לכך צריכות להיכנס לקשר טוב אחת עם השנייה.

ההתפתחות של הציוויליזציה שלנו, האבולוציה שלנו עברה את צורות ההתפתחות של הדומם, הצומח והחי, והגיעה לרמת ה"אדם", וברמת "אדם" גם כן התפתחנו בדרגות האלו עד שאנחנו היום הופכים להיות כאדם אחד, כדמות אדם אחד שנקראת "האדם".

וכאן נשאלת השאלה, כיצד אנחנו נבצע את זה? כי אחרת אין לנו אפשרות להתקיים. יחס הדדי טוב נדרש בהתפתחות שלנו, ובלעדיו אנחנו לא יכולים לתקן את החוקים בכלכלה, בתעשייה, במסחר, אנחנו רואים שהעולם נמצא במבוי סתום, מבולבל, בחוסר הבנה מה לעשות הלאה. האנשים כאילו בכלל איבדו את הקשר ביניהם, מפני שעכשיו דרוש מהם קשר לבבי, נפשי, שלא היה ביניהם אף פעם.

אנחנו היינו או מזלזלים זה בזה או היינו מתקשרים זה לזה מחוסר ברירה, היינו משתפים פעולה בתעשייה, מסחר. אבל לא היו דורשים יחס יפה אחד לשני, לא מהאדם ולא מהמדינות. ועכשיו דורשים מאיתנו כאלו מאמצים פנימיים, מאמץ פסיכולוגי ביחס לאדם אחר, כנראה שזה מה שהתפתחות שלנו דורשת מאיתנו.

אנחנו מרגישים שבלי היחסים האלה לא נוכל להמשיך להתקיים יחד בצורה נכונה, אפילו בתוך אותו הבית. אם אני חי בדירה עם כמה אנשים, אז אנחנו איך שהוא מסתדרים בינינו אם לכל אחד יש את הפינה משלו. אבל עכשיו אנחנו כל כך תלויים זה בזה, כל אחד בכולם, שבלי היחסים הנכונים בינינו, החיים שלנו נהיים פשוט נוראיים.

לכן אנחנו חייבים להגיע לשלום בית, והוא נקרא "ערבות הדדית". במילים אחרות, היחסים שלנו צריכים להיות כאלה שכל אחד ירגיש שהחיים שלו תלויים באחרים. כמו חיילים בקומנדו שיודעים שהחיים של כל אחד תלויים בכולם, ואם כל אחד לא יעזור ולא ישמור על האחרים, אז כולם הולכים לאיבוד.

מערכות כאלה של תלות הדדית ישנן בטבע, בטכניקה, הן נקראות מערכות אינטגרליות או אנלוגיות. בהן כל החלקים כל כך קשורים זה בזה, שאם איזה שהוא פרט יוצא משם, אז כל המכונה מפסיקה לעבוד. כנראה, שבתהליך ההתפתחות של החברה האנושית אנחנו כל כך גדלנו, שהיום הגענו לחיבור כזה.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 5, 27.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
על כל פשעים תכסה אהבה
צריכים להציל את כל העולם
אסור לדחות יותר!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest