דף הבית / כללי / האם אני חופשי?

האם אני חופשי?

האדם תמיד נמשך לחופש.

בעל הסולם כותב, שהאנושות כולה עברה את ההיסטוריה שלה דווקא למען החופש. כולם משתוקקים לחופש. כפי שצמח שנובט מהאדמה, לא יכול לסבול לחץ ומשתוקק לשמש, לחופש, לאוויר, לשמיים, כך גם עולם החי משתוקק להיות חופשי, הרחק עד כמה שאפשר מסכנות וקרוב יותר למה שנותן לו חופש פעולה ואפשרויות.

עבור האדם המושג הזה מסתכם בחופש פנימי. למען האמת, אנחנו לא לגמרי מבינים מה זה ואיך באמת להיות חופשי, כדי לא להיות עבד או זומבי. מפני שהיום אנחנו זומבים מוחלטים. אנחנו הרי רואים, את השימוש שאנחנו עושים בפלאפונים, על מה מדברים, מה שומעים, מה מתרחש סביבנו ובעולם, כיצד אנחנו מעריכים הכול. זו בסך הכול הידמות עלובה לחיים ולחופש.

אז מה זה באמת חופש? ולמה לא סתם "חופש", אלא דווקא "בחירה חופשית"?

חופש זו אפשרות לנהוג כפי שאני מחליט, ורק לאחר מכן, לא חשוב מה החלטתי, מופיע אצלי החופש לממש את ההחלטה שלי. זו נקראת בחירה חופשית.

למעשה אין לנו בחירה חופשית בשום דבר. מאיפה יהיה, אם אני נברא בגוף מסוים, עם תכונות מסוימות, הרגלים, טעמים, רצונות השתוקקויות מסוימים. ועל האופי בכלל אין מה לדבר, מפני שהוא מאפיל על הכול. אני מוכן לעצום את העיניים על הרבה דברים, כדי להסתפק במה שחשוב לי. אבל זה הרי לא חופש.

לכן, אם נעשה בירור עמוק מי אנחנו? אז הדרישות שלנו לקבלת חופש לאורך כל ההיסטוריה, פשוט מגוחכות. אנחנו, כמו ילדים קטנים, שחושבים שהם חופשיים, אבל למעשה אנחנו תלויים לגמרי בהורים, בסביבה, בהכול.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 12.05.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest