דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / האחד שבו מתאחדים השׂכל והלב

האחד שבו מתאחדים השׂכל והלב

קיים עיקרון עליון שהבורא הוא אחד, יחיד ומיוחד. הכוח העליון האחד והיחיד עיצב וברא את כל הבריאה, הוא היה קיים לפניה, קיים יחד איתה ויהיה קיים גם לאחריה, כלומר בכל המצבים. אנחנו יכולים לדבר עליו מנקודת מבט של כל מיני גישות שונות, שזה מסמל את חוסר השלמות שלנו, ולכן אנחנו מבחינים וקובעים אותו כאחד, יחיד ומיוחד. אך כל האבחנות השונות האלה של הכוח העליון, של הבורא, קיימות רק ביחס לעצמנו.

אחד – משמע שאין כוח אחר שפועל בכל הבריאה, כמו שנאמר: "אין עוד מלבדו".

יחיד – משמע שהוא מתאחד בכל הפעולות שלו ואין לו יותר שום כוונה אחרת.

ומיוחד – משמע שאפילו אם הפעולות האלו נראות לנו כלא-מקושרות ולפעמים מנוגדות והפוכות, זה מפני שאנחנו בעצמנו נמצאים בכל מיני מצבים שונים המנוגדים לו. לכן כך זה נדמה לנו: "כל הפוסל במומו פוסל". אמנם, באותה המידה שאנחנו מתקנים את עצמנו, כל המצבים והתכונות המגוונות הנבדלים בכל המובנים, מתחברים בהדרגה יחד למושׂג אחד.

"אחד" מסמל ומראה על שלמות. כי אם ישנם שניים, אז יוצא שהם נבדלים במשהו, ובאחד חסרות התכונות של השני. ושניהם משלימים זה את זה. ואם ישנם לא שניים אלא מיליון, אז כל אחד הוא הרבה פחות מושלם. קיימת בו שלמות של אחד חלקי מיליון, ובכל אחד חסר את כל 999,999,999 חלקים.

אך אם אנחנו אומרים שאין יותר מאחד, זה אומר שכולם בתוכו! אך לא נדמה לי שבו קיים הכול, מפני שאני מנוגד לו. זה אומר שהבעיה היא בי ולא בו. אם הוא אחד והכול כלול בו, אז אין זה משנה כיצד אני מרגיש אותו: כטוב ורע, כאור וחושך, כקור וחום, אני צריך להבין שלא קיימות בו כל התכונות הנבדלות האלה. אין בו לא טוב ולא רע, ההבדלים האלה קיימים רק ברגשות שלי.

אפילו אם אני אומר שהבורא הוא תמיד טוב, זה גם כן אינו נכלל בהגדרה: "אחד". אחד זה אומר שאין בו כלום! לא רע ולא טוב. זה רק אני ששופט על ההתגלויות השונות שלו ביחס אליי, והוא עצמו אחד, משהו אבסטרקטי לגמרי, מופשט אפילו מטוב. כי הרי גם זו רק ההרגשה האישית שלי. האדם מתפעל מהמושׂג "אחד" על ידי השלמות, ההרגשה וההשׂגה שלו. באחד הזה גם הלב וגם השׂכל מתאחדים.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "תכונתה של חכמת הנסתר בכללה", 13.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כוח שמחליף לבוש אחר לבוש
שדה כוח האהבה והטוב
אחד, יחיד ומיוחד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest