האדם המאיץ

העבודה הרוחנית שלנו נקראת "עבודת השם". מדוע? הרי אנחנו צריכים לבצע אותה בעצמנו! זוהי עבודה קשה, שדורשת יגיעה רבה, מבלבלת. אנחנו משקיעים בה כל כך הרבה זמן ומאמצים, מקדישים את כל חיינו… ובכל זאת זה נקרא "עבודת השם", מפני שבעבודה שלנו אנחנו לוקחים דוגמה מהבורא, מהטבע.

הכול נע קדימה וחוזר לשורשו. דרגות הדומם, הצומח והחי מתפתחות לפי התוכנית שקיימת בהן. לא ניתן לשנותה, וגם אין כל צורך בכך. ובכלל אין מי שישנה אותה. הרי המדרגות הללו נטולות כל בחירה חופשית, נטולות הבנה והרגשה של מה שמתרחש איתן ומי שמנהל אותן.

אך מעל לדרגות האלה מתפתח האדם. האדם הוא לא סתם יצור על שתי רגליים, אלא ברייה שמסוגלת לקחת לידיה את חוק ההתפתחות ולממש אותו באופן עצמאי. וזוהי מדרגת ה"אדם". כדי לבצע את ייעודו, הוא צריך לקחת דוגמה מהבורא, מבלי לחכות עד שהבורא יפַתח אותו בדומה לדרגות הדומם, הצומח והחי. אדם הוא מי שרוצה להתפתח בעצמו, בקצב מואץ. ולכן הוא עוקב אחרי עבודת הבורא: "מה הוא עושה עם הנברא? לאן הוא מוביל אותו? מה הוא רוצה לעשות מאיתנו? אנחנו רוצים להתפתח בעצמנו, מהר יותר".

בעל הסולם ממחיש זאת באמצעות הדוגמה הבאה: האדם אינו ממתין עד שיופיע אפרוח מביצת התרנגולת, אלא מארגן מפעל תעשייתי בכמות ובאיכות הנדרשת כדי לספק את צרכיו. הוא אינו שואל את התרנגולת מה היכולות והאפשרויות שלה, אלא בונה אינקובטורים שמספקים לו אפרוחים בהתאם לקצב ההתפתחות שאותו הוא נטל לידיו.

אותו הדבר נוגע גם לדרך הרוחנית. אם האדם אינו רוצה לחכות עד ש"מכבש ההתפתחות" "ידחף" אותו למטרה, הוא מגלה בעצמו את המטרה ואת האמצעים להשגתה, ונוטל אותם לידיו. גם הוא בונה "אינקובטור", "חממה" שלתוכה הוא רוצה להכניס את עצמו, כדי להימצא תחת השפעת החוקים שמאיצים ומזרזים את ההתפתחות שלו. כשאדם מחפש את ההידמות לבורא, הוא לומד כיצד הבורא עובד עליו, ובונה לעצמו סביבה, "חממה", כדי לזרז את תהליך ההתפתחות שלו ולגרום במו ידיו לכוחות ההתפתחות לפעול ולהשפיע עליו.

זוהי כבר "דרך תורה", כלומר דרך האור, שהוא הכוח המפַתח. לכן, כאן האדם זקוק לאור חזק יותר מאותו האור שהוא מקבל בהתפתחות הטבעית. בדרך הרוחנית אנחנו נקראים "עובדי השם", מפני שאנחנו לוקחים ממנו דוגמה ומיישמים אותה על עצמנו. אנחנו בונים סביבה מיוחדת, "חממה", שמאפשרת לנו לקלוט כוח התפתחות גדול יותר ולהוציאו לפועל, כדי לפתח את עצמנו.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 27.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
תחת המכבש או בתוך המדגרה?
ברית שלום
להתפתח זה אומר להשתנות

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/8lUGX

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest