דף הבית / משבר עולמי / האבולוציה של העולם הגלובלי

האבולוציה של העולם הגלובלי

דעתו של הסוציולוג ג'ון אורי: "חוסר היציבות של החברה המודרנית הוא התוצאה העיקרית של הגלובליזציה. אך חוסר היציבות הזה מהווה גם עירבון להתפתחות ההרמונית של העולם. התנאים האדמיניסטרטיביים והפוליטיים מפריעים לנו להבין את המשמעות והרוח של הגלובליזציה בצורה נכונה. אנחנו מנסים לבחון את התהליכים הגלובליים בשעה שאנחנו נמצאים בנקודה מסוימת במרחב, תחת שליטתה של מדינה מסוימת. דבר זה בדרך כלל מעוות את הפרספקטיבה ומכריח אותנו לחשוב במושגים של גבולות ושטחים, וזאת על אף שההיגיון הזה כבר לא פועל בעידן העולם הגלובלי.

התפיסה המקובלת כיום במדעי הטבע היא התפיסה של סדר על גבול הכאוס. מערכות רבות הן קרובות, אך אינן מגיעות ליציבות מוחלטת. כך בדיוק מתקיים גם העולם המודרני. הוא אינו מתקיים לפי סדר קשוח, אלא נמצא בעשיית סדר מתמדת. העולם המודרני מורכב מאינספור קשרים, כשהשחקנים משנים את הסביבה ואת כללי המשחק בצורה תמידית. לא קיימת מערכת עולמית סדירה ויציבה.

זיגמונד באומן משווה בין המדינות בימי הביניים למדינות המודרניות באמצעות דמויות היערן והגנן: היערן רק מקיים את האיזון הטבעי, בעוד שהגנן בונה סדר משלו. ברית המועצות וגרמניה הנאצית התנהלו כגננים.

אנחנו עומדים לחזור לסיטואציה של מדינת יערן, מפני שהמערכות המדיניות אינן יכולות להתמודד עם תפקידן ואינן מסוגלות לנווט את תנועת המידע, הרעיונות, הרכוש האינטלקטואלי ואמצעי התקשורת הגלובליים. האיחוד האירופי משמש דוגמא למדינת ויסות.

המדינות הלאומיות לא היו מסוגלות לתפקד ללא הלאומיות הבנאלית: הכבוד לדגל, להמנון, פולחן שפת האם והגבולות. מערכות השלטון המודרניות זקוקות לגלובליזם בנאלי: אתיקה חדשה, מפת אירופה המאוחדת, תצלומי כדור הארץ הכחול, תמונות של כדור הארץ.

אך החשוב ביותר הוא העיצוב של האתיקה החדשה המשותפת, הבנה חדה של מה טוב ומה רע לעולם הגלובלי. אלה הדברים שחייבים להיווצר בראש ובראשונה".

ידיעות קודמות בנושא:
דעות על טבע המשבר והעתיד שלנו
הבעיות של הסדר העולמי החדש
גלובליזציה – עתיד מזהיר?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest