דף הבית / קבלה לעם / קבלה למתחיל / להיות מקובל / דרכו הארוכה של מקובל

דרכו הארוכה של מקובל

הרב"ש סיפר כיצד אביו, בעל הסולם, נסע יום אחד למורה שלו שחי בפורסוב, עיירה קטנה ליד וארשה. בזמן שחיכה למורה במשרדו, הוא ניגש למדף הספרים ושלף באופן אקראי אחד מהספרים. ברגע שהמורה נכנס לחדר וראה אותו אוחז בספר הוא קרא בקול: "תחזיר את הספר למקום!" בעל הסולם זכר את שם הספר ומהר מאוד מצא אותו והחל ללמוד ממנו. זה היה "עץ החיים" של האר"י.

בעל הסולם סיפר: "כשפתחתי את הספר נדהמתי, היה כתוב בו בדיוק על מה שרציתי לדעת כל חיי!". כעבור כמה שנים, בעל הסולם הבין שאין לו עוד מה ללמוד מהמורה שלו ובפולין בכלל.

בעל הסולם לא ידע שיידרשו לו 20 שנה נוספות כדי להתחיל את דרכו הרוחנית. כשהרב"ש סיפר לנו על כך, הוא הפחית במספר השנים, זה לקח לו יותר מ-20 שנה.

שאלה: אתה מתאר לעצמך איך הסיפור הזה נשמע לתלמידים מתחילים?

תשובתי: תלמידים צריכים לדעת את האמת. מדובר כאן על "שינוי צורה של הנשמה", על "גלגול נשמות", על כך שאנו "יורדים" לחיות בעולם הזה 80-70 שנה כדי שדווקא בזמן שאנו חיים כאן, נשנה את עצמנו כדי "לעלות" למדרגה הרוחנית הבאה.

לכן, אין מה להסתיר אלא להיפך, לאדם ניתנת הזדמנות ועליו לנצל אותה. האדם הוא לא באמת חופשי עד סוף חייו, הוא נכנס למערכת קיימת, לשם כך הוא נולד ולשם כך קיים.

חכמת הקבלה מדברת רק על כך, אין צורך לשקר או להנמיך בגדלותה. החכמה מדברת על מטרת האדם בחייו בעולם הזה. לכן, מי שמעוניין לעסוק בכך, צריך להבין מה עומד לפניו. אחרת, אדם יגיע ללמוד את חכמת הקבלה ויהפוך את הלימוד למיסטיקות שונות, למרות שהיום כבר אין מקום למיסטיקות.

בעל הסולם כותב על הנושא הזה רבות בספריו, ב"הקדמה לתלמוד עשר הספירות", באגרות שכתב ובמאמריו. הוא מדבר בגלוי על מה שאיש לפניו לא דיבר מעולם.

אבל מי פותח את ספריו? רק אנשים שיש להם צורך אמתי בתשובה לשאלת משמעות החיים. אם אדם הגיע ללמוד את חכמת הקבלה, עליו להבין שהקשר שיבנה בלימוד הוא לעולמים, הוא חייב לבצע את המשימה שלו. כמובן שאדם יכול לעזוב ועד סוף חייו לעסוק בענייני העולם הזה, אם יצליח, אבל באופן כללי לא ניתן להסתלק מהקשר, כי מדובר במערכת שבה כולנו צריכים להשתתף, בעל כורחנו.

שאלה: האם אדם יכול לחפש מורה אחר?

תשובתי: כן. אם אדם באמת מחפש את משמעות החיים, עליו לחפש.

שאלה: האם בסופו של החיפוש האדם חייב לקבוע באופן סופי מי המורה שאיתו ילמד ואז "להחזיק" במורה?

תשובתי: רצוי לעשות את הברור הזה כמה שיותר מהר ולהחזיק במורה, חבל על הזמן.

שאלה: איך אדם יכול לפתוח ספר קבלה ועל פי שורה או שתיים להבין שנמצאת בו התשובה?

תשובתי: לפני שמצאתי את המורה שלי, במשך כמה שנים קראתי כתבים של בעל הסולם, כגון "הקדמה לתלמוד עשר הספירות" ו"פתיחה לחכמת הקבלה", אבל כאשר למדתי עם  הרב"ש, הוא הושיב אותי עם תלמיד שלו, שהסביר לי את ה"פתיחה לחכמת הקבלה" ונדהמתי ממה שלמדתי. לפני כן, חסרו לי הסברים למילים מסוימות שדווקא בהן היה המפתח להבנת כל הטקסט. אם יש הבנה נכונה של המילים, אדם יתקדם ואם לא, הוא יחלוף על פני הטקסט ויפספס את המשמעות שלו ואז הטקסט יראה לו שטחי, רגיל.

מתוך שיעור וירטואלי, 16.10.2016

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest