דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / דרגת ה"אדם" מתחילה מתפילה

דרגת ה"אדם" מתחילה מתפילה

שאלה: כיצד אדם יכול לדעת אם הוא פועל מתוך התעוררות עצמית, מלמטה, או שמעירים אותו מלמעלה?

תשובה: האדם אף פעם לא פועל מתוך התעוררות עצמית. ההתעוררות מלמטה בכלל לא קיימת – מהיכן היא יכולה לבוא? אבל, אם האדם עובד בצורה נכונה וקובע יחס נכון לחייו, כשהוא מרגיש שהכול מסודר על ידי הבורא, אז התגובה שלו לזה נקראת "אתערותא דלתתא" (התעוררות מלמטה).

אבל, כעיקרון, "אתערותא דלתתא" (התעוררות מלמטה) לא קיימת. האם החומר יכול להתעורר בעצמו כשהוא לגמרי מת? הוא אפילו לא מסוגל להרגיש שום דבר. הוא עובר דרך ארוכה של ההתפתחות: האלקטרונים, הפוזיטרונים מתחברים לאטומים, מהאטומים נבנות מולקולות, המולקולות מתחילות לתקשר ביניהן ולהתרבות. ובשלב מסוים בתוך היצור הזה מתחילים החיים. הוא מתחיל להרגיש קודם את עצמו, ואחר כך את הסביבה. הודות להרגשות הללו מתחילים להתפתח בו שכל וחיים.

כל זה דורש שינויים רבים באותו חלקיק החומר הראשוני שהיה מורכב מפלוס ומינוס. ובו, אף על פי שאנחנו לא רואים זאת, כבר נמצאים אותם הכוחות הפנימיים, אשר מאוחר יותר יתפתחו לשכל ולב, לכזו צורה, שיידמה לבורא.

לא יכולה להיות התעוררות מלמטה, מפני שביסודה של הבריאה נמצא קודם כל האור כ"יש מיש". לכן, מה שלא יקרה, הכול מתחיל מ"יש מיש". השאלה היחידה היא, מאיפה אנחנו מתחילים לספור את התגובה הראשונה של הנברא שנקראת "יש מאין", כאילו היא באה משום מקום, כמו תפילה שלו (מ"ן), כהתעוררות מלמטה?

אנחנו מתחילים לספור מהתגובה המודעת הראשונה של האדם למה שמתרחש בתוכו כשהוא מבין שהכול בא מהבורא, שהבורא ברא אותו בצורה כזו ועיצב את כל התנאים החיצוניים והפנימיים. אם האדם רוצה להגיב לכל זה נגד רצונו הטבעי ולבנות יחס לבורא מעל הטבע שלו, אז זה נקרא "התעוררות מלמטה".

בתגובה הזו כבר יש איזה חישוב ופעולות של האדם עצמו. אבל, כמובן, כל זה קורה על הבסיס, שהבורא מסדר את כל זה מלמעלה. אותו הדבר אנחנו רואים אצל ילדים: הילד גדל ופתאום מתחיל להגיב כמו אדם עצמאי, מתחיל להראות את האופי שלו. לפני כן הוא פעל באופן אינסטינקטיבי, ופתאום מופיע בו יחס משלו למתרחש.

אנחנו כבר מתחילים לראות איך מתפתח בו ה"אדם", מפני שהוא התחיל לפעול באופן עצמאי. מובן, שבעולם שלנו אין שום עצמאות, ובעצם, הצורה שמופיעה בילד היא אחת מהצורות שמונחות ברצון לקבל שלו. אבל אם אדם בונה "אמונה למעלה מהדעת", כלומר השפעה כנגד הטבע שלו, אז זה כבר נקרא עבודה רוחנית.

אחרי הכול, את האמונה הזו ניתן לבנות רק בעזרת האור המחזיר למוטב והדוגמה שאדם רואה ביחס הבורא אליו. לכן, הרגע הראשון כאשר האדם מתחיל את העבודה היצירתית הזאת בלבנות את עצמו, כדי להידמות לבורא ולהיות כמוהו, היא נחשבת תחילת האדם ותחילת התפילה, המ"ן, ההתעוררות מלמטה.

מתוך ההכנה לשיעור, 31.07.2013

ידיעות קודמות בנושא:
נסיעה לעליון לקבלת ברכה
רוצה להיות אדם? תוסיף משהו מעצמך
להתקרב זה לזה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest