דבר לא ניתן סתם כך

שאלה: האם כדאי לנו להטיף לעולם אלטרואיזם "מטריאליסטי" כשלב הראשון לתיקון?

תשובתי: בהפצת חכמת הקבלה איננו הולכים באותה הדרך עם ה"אלטרואיסטים". במקרה הטוב, ארגוני החסד מחלקים לעניים את מה שהם מצליחים לקבל מאחרים. נניח קמח מבית חרושת אחד, בדים מאחר, נעליים משלישי… כמובן שזה טוב, למרות שגם בזה עוסקים רק מעטים, רובם מסתפקים בדיבורים בלבד.

אמנם, חשוב מאוד להבין כאן שבזה איננו משפרים את מצב העולם. כי הרי האגואיזם שהורס אותו, אינו מיתקן באמצעים מסוג זה. בזה שאתה מספק את רצונו של האגואיסט, אתה הורס אותו. צריך לספק את צרכיו בתנאי שהוא ילמד איזה מקצוע ויעשה משהו עם הידיים או עם המוח שלו. האדם חייב לעבוד, לייצר משהו תמורת האוכל שאתה נותן לו, אחרת אתה גורם להתרבות של בטלנים, ואכן מיליארדי בני אדם בעולם אינם מעוניינים לעבוד ומחכים שתאכיל אותם. אחר כך הם עוד יוצאים להפגין ברחובות ומתרעמים על כך שאתה מצמצם את ההספקה שלהם. והם אינם אשמים, אתה חינכת אותם כך, אתה הרגלת אותם לגישה כזאת.

ההנהגה האירופאית בעצמה גידלה את המפגינים שמפגינים כעת כנגד הקיצוצים, נתנו להם להבין באופן ברור: "שבו בחוסר מעשׂ, ואנחנו נשלם לכם דמי ביטוח לאומי". במילים אחרות, אתה בעצמך פספסת, וכעת אתה נאלץ לשלם על מה שאתה בעצך התחלת. באמת, מי ירצה לוותר על מתנת חסד שהפכה לנורמה? אסור להרגיל את האדם למתנת חסד, איננו לוקחים בחשבון את הטבע האגואיסטי שלו.

אותו הדבר נוגע גם לילדים. הם צריכים לדעת שאתה תמיד נותן להם דבר מה בתמורה למשהו שאתה מקבל מהם. אתה כל הזמן מלמד את הילד ליחס נכון לחיים, מלמד אותו לעבוד עם האגואיזם שלו. שום דבר לא ניתן לו סתם כך.

כמובן, שכלפי הילדים צריכה להיות גישה מיוחדת, אך בכל זאת לפי אותם החוקים. סוכרייה לא בעבור העיניים היפות של הילד, אלא רק לאחר שהוא פתר איזה תרגיל או בעיה. אחרת אתה מקלקל אותו, הרי עכשיו הוא מקווה להשׂיג הכול בחינם. בסופו של דבר הוא גדל להיות אדם אומלל שאינו יודע כיצד עליו לחיות.

התשלום הכרחי תמיד, גם אצל הגדולים וגם אצל הקטנים. ויחד עם זאת, האדם צריך לדעת למי הוא משלם, במה הוא משלם, מה רוצים ממנו. רק אז הוא בונה יחס נכון כלפי הסובבים: לא רק מקבל מבחוץ, אלא גם כן נותן משהו בתמורה. כך בהדרגה האדם מתחיל לבוא במגע נכון עם כל הבריאה, ואז מתגלה ומעוצבת בו פילוסופיה אחרת לגמרי.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "השלום בעולם", 26.12.2010

One comment

  1. מדהים! – ראו גם את המשל היפה של הרב"ש, על האב שנתן לבנו גרוש אחד בכל יום ,עד ש… ההמשך בעמוד 40 של הספר חוכמת הלב.בעלי מת עליו!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest