דף הבית / משבר עולמי / גלובליזציה: בהתאם לנסיבות המשפחתיות

גלובליזציה: בהתאם לנסיבות המשפחתיות

בעל הסולם, מאמר "השלום בעולם": "ואל תתמה, מה שאני מערבב יחד את שלומו של ציבור אחד, עם שלום העולם כולו, כי באמת כבר באנו לידי מדרגה כזו, שכל העולם נחשבים רק לציבור אחד, ולחברה אחת, כלומר, שכל יחיד בעולם, מתוך שיונק לשד חייו והספקתו מכל בני העולם כולו – נעשה בזה משועבד, לשרת ולדאוג לטובת העולם כולו".

עדיין איננו מרגישים זאת במידה המלאה, מפני שהאגואיזם פשוט מסתיר מעינינו את התמונה האמיתית. ובכל זאת, נכנסנו לעידן חדש, אפילו אם עדיין לא הרגשנו את המעבר הזה אל התלות המוחלטת שכל אחד תלוי בכל העולם.

רק אתמול ניהלנו בצורה עצמאית את "משק הבית", והיה במדינותינו את כל הנחוץ, ופתאום איננו מצליחים לייצר בניתוק מהעולם לא מזון, לא ביגוד, ובכלל שום דבר. לפתע מתגלה שאין לנו את מוצרי המזון הבסיסיים, את המכונות וכן הלאה. נוצר מצב חדש לחלוטין: מעכשיו אין בעולם אפילו פרט אחד קטן שנוכל לקחת לעצמנו בלי להסתכל על האחרים ובלי נקיפות מצפון. היום לא ניתן להיות מנותק מכולם. אנחנו צריכים לבנות מערכת יחסים מתאימה, מאחר וטובת היחיד וטובת העולם תלויות זו בזו.

במשקפיים האגואיסטיות נדמה לנו שאפשר להיפטר מחצי האנושות בלי בעיה. טכנית זה אפשרי, ובאמת, כמה מיליארדי בני אדם נראים רק כנטל חסר תועלת. למרות זאת עלינו לזכור שאיננו רואים את התמונה המלאה. למעשה, יש לנו מצב משפחתי: הזקנים, שכבר דאגו לדור הצעיר, אינם יכולים יותר לעבוד, והצעירים גדלים כדי שיקבלו עם הזמן את מה שהוכן עבורם. אותו הדבר מתרחש עם העולם כולו, אם כי בצורה שונה. גם אם האדם לא יעשה מאומה ויחיה מנדבות בלבד איפשהו באפריקה או בהודו, הוא בכל זאת חלק מהמערכת הכללית, ואנחנו עוד נגלה עד כמה כל אחד בה חשוב. אפילו פרטים חסרי תועלת, מנקודת מבטנו, חשובים ונחוצים לשלמות.

בגוף האנושי יש אינספור איברים ומערכות שאת תפקידם עדיין לא גילינו עד הסוף. אך בהדרגה אנו מגלים שאסור לבטל אף פרט קטן בטענה שהוא חסר-תועלת. לכן, מבלי למחוק שום דבר, עלינו להשתמש בכל דבר בהתאם לתפקידו ההכרחי. כל גישה אחרת תתגלה כהרסנית בראש ובראשונה למי שישתמש בה.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "השלום בעולם", 04.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
העולם שאליו נולדת האנושות
דרך של מלחמות או דרך של שיתוף פעולה
חוקי האורגניזם העולמי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest