דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / גילוי השכל הפועל

גילוי השכל הפועל

מדור לדור התפתחנו כשאנחנו שואפים לגדל את הרצון לקבל שלנו ולמלא אותו בכל מה שאפשר. המילויים האלה רק הגדילו את הרצון שלנו. הרי ברגע שהייתי מקבל 100 דולר, מייד הייתי מתחיל לרצות 200, וכשקיבלתי 200 רציתי 400. המילוי שהגיע לרצון האגואיסטי רק יותר ויותר גירה אותו ודחף אותו לחפש מילויים חדשים.

10 קילו מילוי נכנס ב-10 קילו רצון ויצר בפנים רצון ל-10 קילו נוספים של מילוי. כלומר, אני כבר התחלתי לרצות 20 קילו, וכן הלאה. כך המילויים רק הגדילו את הרצון. הרי הם נטרלו את התענוג, ולכן עוררו רצון חדש, כפול מהרצון הקודם.

ועכשיו, לפי תוכנית הטבע, אנחנו מתחילים לגלות שאנחנו לא יכולים למלא את הרצון האגואיסטי שלנו. ומהצד השני, אנחנו מגלים שהרצון הזה קושר בינינו. כלומר, זהו כבר לא הרצון הפרטי של כל אחד ואחד, שמנתק אותו מכל השאר, אלא זהו רצון מחובר עם האחרים. וזה יוצר בעיה כפולה.

להתפתחות הזאת ישנה מטרה מיוחדת: להשיג את השכל הפועל. הרי אם אני מתפתח רק בתוך האגו שלי, כפי שזה היה לכל אורך ההיסטוריה שלנו, אני לא חושב על שום שכל פועל שעומד מאחוריי.

אך כשהרצון האגואיסטי שלנו מתחיל להתגלות כקשור הדדית ושייך למערכת אחידה, אני מתחיל לבחון את עצמי בהתאם למערכת הזאת. יכול להיות שאני עדיין לא מבין מה קורה, אך אני כבר רואה שיש נתק בין מה שאני מסוגל להבין ולתפוס בשכל הפרטי שלי ובין מה שקורה בעולם. הרי העולם הוא איזושהי מערכת עצומה שבה הכול קשור: כל חלקי המדע, כל התהליכים, כל התופעות.

אני עם השכל הפרטי וצר-האופק שלי אינני מסוגל לתפוס מערכת כזאת כדי להפוך להיות חלק ממנה ולסובב אותה לתועלתי האישית. בדיוק בגלל זה האנושות מרגישה עכשיו כל כך חסרת אונים. וכל זה כדי להבין את השכל הפועל שמתחיל להתגלות לנו היום בתוך המערכת הכללית השלמה, שכל חלקיה קשורים ותלויים זה בזה.

ואם הכול כל כך קשור, הרי שאנחנו לא יכולים להתקדם, לשלוט במצבנו ולשפר אותו. במצב כזה, אנחנו בכלל לא יכולים לפעול. וזה מה שמתגלה עכשיו לאנושות. כך זה נעשה בכוונה, כדי שדרך חוסר האונים הזה אנחנו נתקדם להשגת השכל הפועל שמנהל את המערכת הזאת מבפנים.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "שכל הפועל", 21.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מהו השכל?
העבד שמקיים את חוקי הטבע, מרצונו
כל העולם על רפסודה קטנה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest