דף הבית / חכמת הקבלה / שורשים רוחניים / בתי מקדש אלה דרגות של השגה רוחנית

בתי מקדש אלה דרגות של השגה רוחנית

שאלה: בהיסטוריה של חכמת הקבלה תקופת בתי המקדש הייתה תקופה גדולה מאוד. מה הייתה הייחודיות של השיטה הקבלית בהשגת הבורא באותה תקופה, בהשוואה לשיטה של משה, של אברהם?

תשובתי: לא היה ממש הבדל. בית המקדש הראשון היה גבוה הרבה יותר מבחינה רוחנית, מאשר בית המקדש השני. מבחינה כרונולוגית זה נפרש באופן הבא: אדם, אברהם, משה, בית המקדש הראשון, בית המקדש השני והנקודה שמתוכה אנחנו כבר עולים לעבר הסיום.

הערה: בית המקדש כבר היה קיים, ושימש מקום שאליו אפשר היה להגיע, להקריב קורבן ולהתפלל?

תשובתי: כל זה נעשה עבור העם. בית המקדש הירושלמי היה מבנה צנוע ולא גדול, לא ארמון מפואר. הכול היה מאוד פשוט וקטן. למרות שבדמיון כשאנו שומעים את המילה "בית מקדש", מצטייר בעינינו משהו גדול, למעשה הכוונה היא לא להתגלמות הפיזית, אלא לדרגה הרוחנית שבה אנשים היו. להימצא במצב של בית המקדש הראשון מסמל שהם היו בכזה איחוד ביניהם שבו התגלה "אור החכמה", "מוחין דחיה".

העם, שנפל מדָרגת בית המקדש הראשון, יצא לגלות בבל ובא לבית המקדש השני, כבר ירד לדרגה נמוכה יותר, "מוחין דנשמה", וכולי.

צריך להבין שהתורה לא מדברת על העולם הגשמי, אלא על המהות הרוחנית: באיזו דרגה היו בני האדם, לכן אי אפשר לומר: בבית המקדש הראשון! איזו בנייה הייתה, איזה גובה וכדומה, בתורה לא מדובר באף מילה, על האופן שבו הכול היה מסודר מבחינה גשמית.

שאלה: מה אנשים עשו בבית המקדש? למדו?

תשובתי: אנשים לא למדו רק בבית המקדש, אלא בכל ארץ. הם למדו בכל הזמן הפנוי שיכלו להקצות מתוך העבודה שעל ידה השיגו את מזונם.

שאלה: האם לכולם היו ספרים?

תשובתי: לא, באותם ימים למדו בעל פה. כתוב על כך במקורות. מי שהשיג את העולם העליון, סיפר באיזה אופן הכול מתרחש ולימד את העם, הם לא למדו מתוך ספר אלא מפיו. באותה תקופה היו הרבה בעלי השגה שנקראו "לויים".

זו הייתה מערכת שלמה שנוהלה מירושלים. אלפי אנשים היו פזורים בכל רחבי הארץ ועסקו בלימוד הכללי. ידוע לכל, שבעם לא היה אדם שלא ידע קרוא וכתוב.

בימים של בתי המקדש בני אדם מאומות העולם היו מגיעים לירושלים ולמדו שם את השיטה, משם החלו להיווצר ולהתפשט כל הפילוסופיות. אפילו פילוסופים גרמנים ואיטלקים מימי הביניים כתבו על כך  שהפילוסופיה היוונית העתיקה נבעה מחכמת הקבלה. הרי אותם אנשים למדו אצל מקובלים, ואחר כך, כאשר חזרו למדינותיהם, הם פיתחו פילוסופיה מחכמת הקבלה.

מתוך שיעור וירטואלי, 23.07.2017

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest