בריחה

מהשנה שחלפה, יותר מכל זכור לנו הקיץ החם בכל המובנים, ש"נתן במתנה" למדינה את המערכה הצבאית הכי ארוכה מזה שנים רבות. הייחודיות שלה היא בזה, שהיא סימנה והדגישה באופן סופי את המבוי הסתום: הקרב הסתיים, ואילו האיום נשמר, ואין לנו לאן לברוח ממנו.

ברגע שמסתיים הסיבוב הנוסף, נתלה מעלינו הצל של הסיבוב הבא אחריו. כל פעם, מסיבות אלו או אחרות, אנחנו מושכים זמן, דוחים את ההחלטה, בתקווה לכך שהמצב ישתנה בעצמו.

אבל הוא אינו משתנה כבר עשרות שנים. להיפך, הקשר של הסתירות סביב המדינה שלנו ובתוכה עצמה מתהדק יותר ויותר חזק. וזהו סימן בטוח שאנחנו צריכים לעשות בירור עם עצמנו, לפני שמבררים ומתמודדים עם הבעיות שלנו.

במצב דומה מצא את עצמו לפני אלפי שנים יונה הנביא, הגיבור הראשי של הספר שנהוג לקרוא ביום כיפור. באופן מוזר, הסיפור הזה חוזר באופן קבוע, בכך שמשנה את "האווירה", "הסביבה". הוא אקטואלי בכל הזמנים, וזמנינו הוא לא יוצא מהכלל…

העלילה של הסיפור מזכירה רומן הרפתקאות. יונה מקבל משימה מאלוקים: הוא צריך לעזור לתושבי העיר נינווה להתגבר על השנאה ההדדית שלהם וליישם את העיקרון של "ואהבת לרעך כמוך".

בזמנו, אברהם אבינו יישם את הרעיון הזה ועל הבסיס שלו ייסד את העָם היהודי. זה לא חשוב עכשיו כיצד הוא השיג את זה. חשוב דבר אחר: העָם היהודי הצליח לעשות את מה שבעיקרון לא ניתן לעשות.

"מה היה קורה למין האנושי, אם אברהם לא היה אדם בעל חדות תפיסה גבוהה ואם הוא היה נשאר באוּר, שומר את הרעיונות שלו לעצמו ולא היה נוצר שום עם יהודי ייחודי. ללא ספק, שהעולם ללא יהודים היה שונה מהעולם כפי שהוא היום באופן קיצוני ביותר". ג'וֹנְסוֹן פּוֹל, מדען והיסטוריון אנגלי.

היום, יותר מאי פעם, לא רק יהודים וערבים, רוסים ואוקראינים, אלא כל העולם זקוק, אם לא לאהבה, אז להבנה הדדית אלמנטרית.

עם זאת, היום כמו גם בעבר, רעיונות דומים נתפסים באופן חד משמעי, זה לא מציאותי לחלוטין. ואין פלא שיונה החליט לברוח מעבר לים. היה נדמה לו שבאופן כזה הוא יוכל להתחמק מביצוע המשימה שהוטלה עליו.

גם אנחנו, בדומה ליונה, מנסים לפעמים להסתתר בתוך השגרה היומיומית מהבעיות הגדולות ה"בלתי נגישות". שהאחרים יתעסקו בהן, ואילו אנחנו נעסוק בבעיות שלנו, לא בקנה מידה כה גדול, אבל לפחות בבעיות הפתירות. כל החיים שלנו זה מחזור של חיי יומיום, שמתוכם אנחנו לעיתים צפים מעל פני המים.

ולא במקרה את סיפורו של יונה קוראים ביום כיפור. מעמקי התקופות הקודמות מגיעה התזכורת, שלא ניתן לברוח מהמשימה שהוטלה עלינו.

לקרוא את החוברת במלואה – כאן.

ידיעות קודמות בנושא:
מסר מהעבר
הסוד העיקרי של ראש השנה היהודי – הסוד לשנה הטובה
מי אתה עם ישראל?

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/i7Sqy

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest