דף הבית / כלכלה / כסף / בעיות יש, עצות יש, פתרון אין

בעיות יש, עצות יש, פתרון אין

ג'ורג' סורוס (הוגה דעות, בעל-הון, משקיע, נדבן): אנחנו חיים בתנאים של כלכלה גלובאלית. כלכלה גלובאלית מאופיינת על ידי תנועה חופשית של סחורות, שירותים, רעיונות והון. תנודות של שערי חליפין, שערי הריבית ושערי המניות במדינות השונות תלויים הדדית בצורה צפופה ביותר.

החסרונות של המערכת הקפיטליסטית הגלובאלית: חלוקת רווחים לא שווה, חוסר יציבות של המערכת הפיננסית, איום גובר של מונופול גלובאלי, תפקיד כפול של המדינה, בעיית ערכים וסולידאריות סוציאלית.

התחום הבעייתי ביותר הוא של ערכים וסולידאריות סוציאלית. בכל חברה חייבים להיות ערכים משותפים כלשהם שמחזקים אותה. ערכי השוק אינם יכולים לבצע את התפקיד הזה, מפני שהם משקפים רק את אותו הסכום שמשתתף אחד של השוק מוכן לשלם לאחֵר בתהליך של חילופין חופשי. בתנאי השוק הכל נהפך לסחורה.

בנוסף לשווקים, לחברה דרושות מטרות ציבוריות: חופש פוליטי וצדק סוציאלי. במדינות אחדות קיימים מוסדות כאלה, אך הם לא קיימים בחברה הגלובאלית. התפתחותה של חברה גלובאלית מפגרת אחר התפתחותה של הכלכלה הגלובאלית. אם לא יתגברו על הפער הזה, אז המערכת הקפיטליסטית הגלובאלית לא תשׂרוד.

החברה הגלובאלית שלנו מורכבת מהמון מנהגים, מסורות ודתות שונות, אז מה יכולים להפוך להיות עבורה ערכים משותפים מאחדים? בתור עיקרון אוניברסאלי הייתי מציע רעיון של חברה פתוחה. כדי לשׂרוד, המערכת הקפיטליסטית הגלובאלית זקוקה לחברה, שכל הזמן תשתוקק לתקן את החסרונות שלה, ובמיוחד בחברה גלובאלית פתוחה.

החסרונות הרציניים ביותר נמצאים בתחומים שמחוץ לכלכלה. אין ביכולתה של המדינה לשׂחק יותר את התפקיד שאותו היא שׂיחקה קודם לכן. התפקידים הקודמים הרבים שלה תלויים באוויר. אין לנו מכוֹנִים בינלאומיים מֵסַפְקִים להגנת החופש האינדיבידואלי של זכויות האדם, של הסביבה הסובבת, של הצדק הסוציאלי, של שמירת העולם. מפני שהארגונים הבינלאומיים הקיימים מהווים בפני עצמם בריתות של מדינות, ואילו המדינות מעמידות את האינטרסים העצמיים שלהם מעל למשותפים.

ידיעות קודמות בנושא:
גלובליזציה
סיכויי התפתחות של חברה גלובאלית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest