דף הבית / המשבר ופתרונו / בעיות בהתפתחות אצל ילדים בימינו

בעיות בהתפתחות אצל ילדים בימינו

דעה: סגן הנשיא של האקדמיה להשכלה ברוסיה, דויד פלדשטיין:

• אנו עדים לירידה בהתפתחות הקוגניטיבית של ילדים בגיל הרך.

• ירד מרצם של הילדים, וגדלה אי הנוחות הרגשית.

• ירדה רמת ההתפתחות במשחק התפקידים העלילתי בקרב ילדי הגן, מה שבהכרח מוביל לחוסר התפתחות מוטיבציה ובכוח הרצון והאלתור.

• נמצאו נתונים נמוכים באותן הפעולות של הילדים, אשר דורשות שמירה פנימית על כללים והוראות, ותפעול במונחים של דמויות או תמונות.

• נמצא עיכוב בהתפתחות במוטוריקה העדינה של היד אצל ילדים בגיל הגן, והיעדר מיומנויות גרפיות. חוסר הספונטניות בפעולות הדורשות יכולות נפשיות, וגם בפעולות המוטוריות אצל ילדים בגיל הרך, מהווה כיום אחת מן העובדות המטרידות ביותר שכבר נקבעו.

• היכולות החברתיות הן בלתי מספיקות אצל 25% מילדי בית הספר היסודי, נמצא חוסר האונים שלהם ביחסיהם עם החברים וחוסר יכולת לפתור סכסוכים פשוטים.

• גדל מספר הילדים עם ליקויים בהתפתחות הדיבור, בעיות בקריאה והבנת הטקסט.

• נמצא חוסר רצון של חלק ניכר מהתלמידים ללמוד.

• הצורך המוגבר להציג את עצמם לעולם נחסם על ידי היעדר ארגונים המתאימים.

• הגבלה בתקשורת מישוש חיה בין ילדים, עליה של תופעת הבדידות.

• יותר ויותר ילדים מפתחים בעיות רגשיות ונמצאים במצב של מתח רגשי בגלל תחושת חוסר ביטחון מתמדת, חוסר תמיכה מהסביבה וחוסר אונים.

• ניכרת מגמת ירידה בקצב הצמיחה לגובה, עליה באסתניה (חולשה, תשישות, עייפות) של הגוף, פיגור בצמיחה של כוח השרירים.

• דינמיקה שלילית באוריינטציות ערכיות, תרבותיות וחברתיות.

גורמי ההשפעה:

האוריינטציה של הילדים לכיוון הצריכה, אשר מנתקת את הילד מן המסורת התרבותית של החברה.

הילדים מאובחנים כיום במחלות אשר בעבר היו מחלות של מבוגרים בלבד, תוך שימוש בתרופות נוגדות דיכאון לילדים אגרסיביים.

הילדים עוברים דרך שתי קפיצות גדילה מאוחר יותר ב – 3-4 שנים (תקופות משבר בהתפתחות).

רמה נמוכה של התפתחות המוטיבציה אצל הילדים, הילדים לא רוצים להתבגר.

אנשים מבוגרים הפכו להיות אדישים לילדים זרים.

אובדן האחריות של החברה הבוגרת על הילדים, אובדן השליטה החברתית והמעורבות של העולם הבוגר בתוך עולם הילדים.

מערכות התקשורת האלקטרוניות המודרניות יכולות ליצור עולם וירטואלי מציאותי, ולדמות בצורה מהימנה ביותר את המציאות על גבי המסכים, הדבר מוביל לאי יכולת של הילד להתרכז בפעילות כלשהי, להיפראקטיביות, חוסר ריכוז מוגבר, יוצר חשיבה בצורה של קליפים, האדם ביום מן הימים יתחיל לחשוב כמו מחשב.

הסיכון הוא לא רק שהילד ייצא מהעולם האמיתי אל תוך העולם הווירטואלי, אלא הסיכון הוא בחשיפה להטרדות, אלימות, הצקות באינטרנט.

תקופת המעבר של העידן המודרני דורשת תוכנית השכלה וחינוך חדשה, אשר תהווה יציאה לעבר דרגה חדשה של התפתחות.

הערה: הבעיות מתוארות בצורה מצוינת, אולם לאחר מכן לא מגיע שום פיתרון, חוץ מקריאות לברר את הדברים ולנקוט באמצעים הדרושים. אבל אילו אמצעים? עם זה בינתיים תהיינה בעיות למחנכים, או יותר נכון, הבעיות תהיינה לילדים, להורים ולחברה כולה, עד שלא יקבלו את שיטת החינוך האינטגרלי.

ידיעות קודמות בנושא:
ילד של המאה ה-21
הילדים נהיו אחרים…
בית ספר – חיים, חיים – בית ספר

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/3MQWF

One comment

  1. ילדים שלי, שנייהם עם איחור התפתחותי. אני כל הזמן רצים איתם לקליני תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה…..מה לעשות?????

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest