דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בעומדי ליד שער הדמעות

בעומדי ליד שער הדמעות

הרב"ש, שלבי הסולם, מאמר "מהו השינוי שבשער הדמעות משאר השערים": "הנה חז"ל אמרו וזה לשונו : "מיום שנחרב בית המקדש ננעלו שערי תפילה. ואף על פי ששערי התפלה ננעלו, שערי דמעות לא ננעלו"".

אנחנו משתוקקים להתאחד, מעבירים ימי איחוד עולמיים, כנסים ואירועים, הכול כדי להכיר מהו האיחוד. האיחוד עם הבורא מושׂג דרך איחוד עם הנבראים, מתוך הכלי הכללי המשותף שאנחנו מתקנים כשאנחנו מתאחדים זה עם זה.

לשם כך צריך לסדר בצורה נכונה את כל המרכיבים, כדי שאם האדם יעיין בתנאים שבאמצעותם מושׂג האיחוד עם הבורא, הוא יקבע אותם בדיוק. כשהוא חושב על התנאים הוא מתחיל למדוד את עצמו: האם קיימת אצלו נחיצות לאיחוד עם הבורא? הוא בודק האם יש לו רצון להתאחד עם החברים, האם הוא רוצה להתכופף בפניהם ולקבלם כגדולי הדור. מובן שמדובר על רוחניות ולא על האיחוד הגשמי של החברים. למרות שבעל הסולם כתב שזה מועיל להשפיל את עצמך גם חיצונית בפניהם, אך עדיין לא גדלנו כל כך. זה רק יכניס מלאכותיות, יבלבל אותנו ויקלקל את היחסים ההדדיים הנכונים.

החל מהמטרה הסופית, הדבקות עם הבורא, האדם פורס את השלבים שבדרך ובודק את האמצעים. אז הוא רואה עד כמה המטרה נחוצה לו, והאם היא מוליכה אותו דרך שער הדמעות. "שער הדמעות" מסמל שהאדם מאוד רוצה להתאחד עם החברים, אך אינו מסוגל לכך. במקרה כזה, אין לו כל טעם לחפשׂ את המשך הדרך לאיחוד עם הבורא, כי הרי הוא אינו מסוגל לבצע את התנאי הראשון. כשהוא עומד מול שער הדמעות, הוא חייב למצוא יגון בדרך אל המטרה הנכספת, כדי לבכות באמת.

זה תלוי בעבודה המשותפת בקבוצה, עד כמה האדם יהיה חדור מהסביבה לנחיצות הרוחנית ויבין שאין דבר יותר חשוב מזה. הוא צריך להרגיש בתוכו אש בוערת משום שעוד לא השׂיג את המטרה, הוא חייב להיקרע מהלחץ של הרצון והצער. רק הסביבה יכולה להביא את האדם למצב כזה. ואז צעקתו לבטח תניב הצלחה, תביא לאיחוד עם החברים, לרצון אחד גדול שבו יתגלה הכוח העליון.

הכול תלוי ברצון ההכרחי, בנחיצות, בשתוקקות, בהעלאת המ"ן, בהרגשת החיסרון באיחוד, בתיקון של מה שהיה שבור. בסיכום הכללי, הכול מסתכם בזה.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 28.12.2010

ידיעות קודמות בנושא:
תבכי נשמה שלי
קבוצה: מאחורי המסך החיצון
כל השערים ננעלו חוץ משער הדמעות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest