דף הבית / קבלה לעם / קבלה למתחיל / להיות מקובל / בסיס משותף של שיטות שונות

בסיס משותף של שיטות שונות

שאלה: קיימים סוגים רבים מאוד של חכמת הקבלה: קבלה של רמח"ל, קבלה לוריאנית, קבלה נוצרית, חסידות, קבלה מעשית וכולי. אתה מלמד את חכמת הקבלה של בעל הסולם ויש כלפיך טענות על כך שהענף הזה הוא אחד מיני רבים, ואילו אתה מציג אותה כעיקרית.

תשובתי: בקשר לזה לי אישית אין טענות לאף אחד. ראשית, אני מבין את טבע האדם ולכן המתנגד הגדול ביותר של חכמת הקבלה הוא לגיטימי בעיניי. אין כאן שום סתירות, הכול נובע מטבע מבנה האנושות והאדם.

שנית, יש דרכים רבות לגילוי הבורא שבהחלט יכולות להתקיים במקביל. בהיותי ליד המורה שלי רב"ש, נסעתי איתו למקובלים רבים ונכחתי בפגישות איתם. למען האמת, אז עדיין הבנתי רק מעט מהדברים, כדי לברר אם לפניי מקובל או לא, באיזו דרגה הוא נמצא, באיזו שיטה הוא חודר לעולם הרוחני, או את מידת השגתו את הבורא.

טבעי הדבר, שיש שיטות שונות. אבל כולן מסתכמות בכך שבני אדם צריכים להתעלות מעל לאגו שלהם. זה מתרחש על בסיס הנאמר בתורה: כולם צריכים להתאסף בעשיריות, כפי שקבע משה ביציאה ממצרים.

במילים אחרות, לצאת ממצרים, לעבור דרך המדבר, דרך שלב מסוים של השגת תכונת הבינה, אפשר רק בקבוצות שבהן נעשית חלוקה לעשיריות, ובהן נוצרת מערכת של קשר הדדי בין בני האדם. זה מתואר על ידי כל המקובלים. ביחס לזה אין חילוקי דעות לחלוטין.

חכמת הקבלה מתחלקת לשני חלקים: לימוד תיאורטי וקבלה מעשית. את הלימוד התיאורטי של הטקסטים משייכים בדרך כלל למושג "מקובלים ירושלמים". בעבר חיה בירושלים קבוצת מקובלים, שלמדו אך ורק בלימוד אינדיבידואלי של טקסטים. הם למדו באופן יסודי, ממש בעל פה, את הספרים של האר"י, ספר הזוהר ואחרים, אבל לא עשו שום עבודה פנימית. לא היו להם שום השגות.

בחזרה לשאלה על הזרמים בחכמת הקבלה, יש לציין פעילות של מקובל ענק שחי במאות 16-17 הבעל שם-טוב. הוא קיבץ סביבו קרוב לשלושים בחורים צעירים, לימד אותם את חכמת הקבלה שלח ופיזר אותם בכל מזרח אירופה.

כל אחד מהם ייסד בית ספר קבלי ייחודי לו ולמעשה הם לא נבדלו זה מזה. ביסודם נמצאת אותה שיטה של הבעל שם-טוב, ההבדל הוא רק בהבעה חיצונית. באופן דומה, יש למשל באוניברסיטה 20 מרצים לפיזיקה, וכל אחד מביע ומלמד אותה אחרת. המשמעות היא זהה, אבל העיצוב הוא שונה.

זה מורגש בקרב מקובלים עד היום, אבל זה לא מעיד על כך שהם מרצים ומביעים דברים שונים. הבעיה היא רק לקבוע אם הם עוסקים בהשגת הבורא. כמו שכותב בעל הסולם, על חכמת הקבלה שהיא מערכת להשגת הבורא על ידי האדם בעולם שלנו.

שאלה: אתה מלמד רק לפי שיטת בעל הסולם?

תשובתי: אני מלמד לפי שיטת האר"י, כלומר לפי השרשרת: ספר הזוהר, האר"י, בעל הסולם, רב"ש.

שאלה: אבל ישנן גם שיטות אחרות?

תשובתי: לא, בכל מקרה הן מתבססות על ספר הזוהר ושיטת האר"י. פעם, עוד לפני שהגעתי לרב"ש, בערך בשנת 1978 הכרתי אנשים, שלמדו לפי רמ"ק. בתל אביב היו כמה זקנים כאלה בני שבעים. לא היו להם תלמידים. לכן אני חושב, שנכון להיום כבר לא נשאר אף אחד מהקבוצה הזאת.

מתוך שיעור וירטואלי, 10.09.2017

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest