דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / במספריים של הטוב והרע

במספריים של הטוב והרע

laitman_2010-12-12_9526-70.jpg

שאלה: כיצד יכול להיות "יצר הרע", אם קיים רק הבורא, ואין עוד מלבדו?

תשובה: ומי יצר את "יצר הרע", אם אין עוד מלבד הבורא? הבורא יצר את יצר הרע. תחת הנהגתו של הבורא קיים "יצר הרע". הבורא שולט בו, הוא הוליד אותו, זה בנו, כפי שנאמר "בראתי יצר הרע".

שאלה: אך הבורא הוא טוב ומיטיב, אז כיצד יכול לצאת ממנו רע?

תשובה: הטוב והמיטיב האינסופי יצר את "יצר הרע", כפי שנאמר: "סוף מעשה, במחשבה תחילה". הרי אם אתה חשבת ליצור מישהו מלבדך, אז כדי שהוא יגיע לדרגתך, ואתה תוכל לעזור לו מכל הלב והנשמה, בכל הכוח, אין לך ברירה אלא אתה חייב ליצור בו כלי, רצון, שצריך להיות בדיוק כמו שלך לפי הכמות, האיכות, ההבנה, ההשגה, ובהכל, אולם ליצור אותו בחותם הפוך. דווקא את זה עשה הבורא.

לכן, "יצר הרע", זו הבריאה כולה, חוץ מזה לא צריך כלום. אנחנו לא מבינים זאת. אנחנו חושבים שקיימים פרטים גשמיים כמו עפרון למשל. ומדוע לא? הרי אתה רואה שהוא קיים. יש לו צבע, צורה, משקל. אך ברוחניות זה לא קיים. ברוחניות קיים רק מי שיש לו מהות עצמית, משהו מעצמו, ובכלל לא משהו שמישהו עשה אותו, ולכן הוא קיים.

נגיד עפרון אינו קיים ברוחניות, מכיוון שממנו לא נובעת תנועה כלשהי, רצון להיות דומה לבורא. לכן הוא אינו קיים במימד הרוחני. כל מה שאנחנו רואים בעולמנו אינו קיים ברוחניות, אין את העולם הזה, מכיוון שהעולם הזה נקרא המציאות, שאין בה תנועה עצמאית שדומה לבורא באף פרט, באף רצון. ולכן הוא אינו קיים.

לכן, אם כבר לברוא נברא, אז צריך להטמיע בו את היכולת לתנועה עצמית, עצמאית. מהו הנברא עם תנועה עצמאית שהבורא ברא? – "יצר הרע". אך האם ל"יצר הרע" יש תנועה משלו? האם הוא עצמאי וכה מכובד? – כן.

יצר הרע ברוחניות נקרא קו שמאל, שם הוא מנוגד לבורא, מבין אותו ורוצה להיות מנוגד. משם הכל מתחיל. יצר הרע אינו מתחיל מכך שאני רוצה לזלול או לישון. אחרי שאנחנו עוברים את ההכנה בעולם הזה ועוברים את המחסום, מצד אחד מגיע אלינו "יצר הרע", קו שמאל, הקבלה, ואילו מהצד השני, "יצר הטוב", קו ימין, ההשפעה. ואילו אנחנו יוצרים ביניהם קו אמצעי.

מצד שמאל, "יצר הרע", פרעה, שטוען: "אני השולט!" (זה רק מעל למחסום). ומצד ימין, כוח עליון, ההשפעה. ואילו אנחנו, כבר בקו האמצעי.דווקא את "יצר הרע" הזה הבורא ברא. וכל מה שיש לנו בתקופת ההכנה, בעולמנו, זה קיום בהמי, לא רע ולא טוב. בכלל לא מדובר עליו. ולכן, העולם הזה אינו קיים, הוא דמיוני, אין בו ניגוד של טוב ורע.

רק ברוחניות ישנו "יצר הרע" ו"יצר הטוב". שני מלאכים, שני כוחות, שני משרתים. למי הם משרתים? – לאדם שבונה משניהם את עצמו, את הרצון שלו, את ה"אני" שלו. דווקא את זה הבורא רוצה. כיצד ה"אני" שלי יכול להתקיים, אם לא יהיו לי שני כוחות, שמהם אני אבנה את עצמי – באמצע בין "בעד" ו"נגד", על ידי החלטה עצמית.

משום כך הבורא בכוונה יצר "יצר הרע", כוח המנוגד לו, מפני שההשפעה ה"יצר הטוב", זה הבורא בעצמו. אז באמצע בין שני הכוחות האלה יש מקום לאדם. בשליש האמצעי דתפארת, בין השליש העליון והתחתון שלה.

בצורה כזאת אתה יכול לבנות חלל פנוי או את נקודת חופש הבחירה. חופש, דווקא בין שני מצבים מוגדרים מאד, שלוחצים עליך משני הצדדים, ועליך לבחור ביניהם. נקודת החופש, נקודת הבחירה, הבחירה החופשית, זו הבחירה בתוך חלל צר שמצטמצם סביבך, בין להבי מספריים.

תארו לעצמכם: שני קירות שמסביבנו לפתע מתחילים לנוע וללחוץ אותנו ביניהם… זה נקרא חופש. וככל שאתה עולה יותר גבוה במדרגות, כך המרווח ביניהם נעשה צר יותר, כך יותר חזק הם לוחצים עליך. אך דווקא מתוך הלחץ הזה, מתוך המתח הנוראי ביניהם, אתה מוצא את הביטוי העצמי שלך.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 12.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
"תעשה במקומי!"
כיצד למצוא את נקודת החופש שלי?
טוב ורע

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest