דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / בכייתו של רשב"י

בכייתו של רשב"י

laitman_2009-07-21_0191_us-70.jpg

שאלה: נאמר, שרבי שמעון בכה, כאשר כתב את ספר הזוהר, בכך שפחד לגלות את הסוד: "ווי אם אימא, ווי אם לא אימא" (צרה אם אומר וצרה אם לא אומר). "אם אימא, ידעון חייביא למפלח למאירהון. ואם לא אימא, יאבדון חבריא מלא דא" (אם אומר, אז האשמים ילמדו לעבוד לאדונם. ואם לא אומר, יאבדו החברים את הנכס הזה). על איזה סוד גדול שנסתר בספר הזוהר בכה רבי שמעון?

תשובתי: הסוד של ספר הזוהר הוא שאם מתייחסים אל הספר נכון, אז אפשר להפיק ממנו את האור העליון המחזיר למוטב. והאור הזה יכול להפוך עבורנו כמו לסם החיים, כך גם לסם המוות, הכול בהתאם ליחס שלנו אל הזוהר ואל התורה בכלל.

אך אנחנו רואים שלא היה איסור על לימוד החומש או על התלמוד, למרות שגם הם נכתבו על ידי מקובלים. רק הזוהר היה נסתר כל כך הרבה שנים והיה אסור ללימוד, מאחר ונסתר בו אור חזק מאוד שאנחנו יכולים למשוך. כמובן שגם בתורה קיים האור, אך הוא כמעט ואינו נגיש לנו, עד כדי כך הוא גבוה.

האור של הזוהר יותר קרוב אלינו, אך אם האדם עד עכשיו שורה באגו שלו, הוא ירצה להשתמש באור הזה בצורה אגואיסטית. ואז האור הזה יהפוך עבורו לסם המוות. אם אני רוצה להשׂיג השפעה, אז האור הזה יהיה עבורי סם החיים ויעזור לי להגיע אליה. אך אם לומדים את התורה ללא הכוונה להשׂיג השפעה, אז האדם נהפך ליותר אגואיסטי ומתחיל להחשיב את עצמו למיוחד, ליותר מאחרים, לצדיק. התורה הופכת עבורו לרעל ומגדלת את האגואיזם שלו. במקום שישפיל את עצמו וירגיש את עצמו קטן יותר מאחרים, הוא מתחיל להתגאות.

וכל זה בעיקרון התרחש עכשיו, במאה האחרונה, בתקופת שרמת האגואיזם היא חדשה. לכן המקובלים חששו שבאותה צורה אגואיסטית יתחילו ללמוד את חכמת הקבלה, להתגאות בה ויהפכו אותה למסחר ב"אמצעים פלאיים": חוטים אדומים, מים קדושים וברכות למיניהן. וזה יבלבל את האנשים וידחה אותם מהתיקון שלהם, עד שלאחר הרבה גלגולים אבודים הם סוף סוף יגלו שהגישה הזאת היא שקר ומרמה. אך כמה זמן וייסורים יידרשו לכך!

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "שפחה כי תירש גבירתה", 14.12.2010

ידיעות קודמות בנושא:
ואתה מחכה לאור?
הכוח הנסתר של התורה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest