בין שמיים וארץ

בעל הסולם, מאמר "הערבות" (גרסה מקוצרת): "תכלית הבריאה מוטל על כל המין האנושי יחד, אולם מתוך ירידתו של טבע הבריות עד האהבה עצמית בלי מצרים על כל האנושות, אי אפשר להסביר להם, שהסכימו לצאת מאגו הצר לעולם הרחב של אהבת הזולת, מלבד האומה הישראלית, שע"י הזדככות אבות וייסורים בשעבוד מצרים, נעשו מוכשרים לחיבור "נגד ההר", "כאיש אחד בלב אחד", מפני שכל יחיד סילק את עצמו מאהבה עצמית, במגמה רק להועיל לחברו, כי רק אז הוכשרו לקבלת אור המתקן".

תיקון העולם מתבצע בהדרגה. הוא אינו יכול להתבצע באדם אחד, אלא חייבים לחלק אותו בקרב נשמות רבות. הוא אינו יכול להתממש בזמן אחד, בדור אחד, אלא רק בשרשרת של דורות. אי אפשר לבצע את התיקון אם כולם דומים זה לזה. להיפך, צריכים להיות סוגים שונים של בני אדם. כל התנאים האלה נועדו כדי להקל על הדרך.

התיקון נעשה תמיד על ידי שני כוחות: הייסורים דוחפים אותנו מאחור, וכוח האור מושך אותנו מלפנים, ואין זה משנה באילו סוגי בני אדם מדובר. מכאן מובן מדוע הנשמות אינן שוות זו לזו: יש חלק שמתחיל את התיקון ראשון: ישראל, כלומר אלה שמשתוקקים ישר אל הבורא. הם מתקנים את עצמם לפני שכל שאר הנשמות מצטרפות לתהליך.

אנשים ששייכים לקטגוריה של "ישראל" מרגישים את הרע של האגואיזם ההולך וגדל שלהם, מה שנקרא "שעבוד מצרים". הם רוצים מאוד לרכוש את העולם הרוחני, אך נתקלים בהתנגדות: הם נזרקים לאחור, משקולות נקשרות לרגליהם ואינן מאפשרות להם לעלות… דווקא ישראל הם אלה שמרגישים המון הפרעות בדרכם הרוחנית.

אך בהתאם לזה, נותנים להם גם תשוקה לרוחניות, ניצוץ בוער של רצון רוחני. בסופו של דבר הם מוצאים את עצמם בין שני כוחות מנוגדים שמושכים אותם קדימה ואחורה, ממש קורעים אותם לשניים: מצד אחד, משיכה כלפי מעלה, ומהצד השני, גלות מצרים.

הניגודיות הזאת מלווה במצבים ובתנאים מכבידים, בתהליך היסטורי קשה, ביחסים עוינים מצד העולם וכן הלאה. אבל כל זה עוזר לנו לממש את התיקון מהר יותר מהאחרים, ולאחר מכן לעזור לאחרים. אם לא המטרה הסופית הזאת: לבצע את פעולות הבורא בעולם שלנו, לא היה אפשר לקנא בגורל שלנו. נוכל להצדיק את כל הדרך הזאת רק בתנאי שנבין את אותה המשימה שהוטלה עלינו.

ולכן, ישנם כוחות שדוחפים אותנו קדימה וישנם כוחות שאינם נותנים לנו להתקדם. אנחנו חווים התפתחות מאוד לא נעימה, "בין הפטיש לסדן", אבל עלינו להבין שלמעשה אנחנו נמצאים במרכז התיקונים והכול תלוי בנו. והאנושות כבר מתחילה להזדקק לנו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הערבות", 21.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
להמליח על מנת להמתיק
מי שנמשך כלפי מעלה – בו תלוי כל העולם!
תחת אש צולבת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest