דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בחירה חופשית: יותר שאלות מתשובות

בחירה חופשית: יותר שאלות מתשובות

באיזה מצב אנחנו מצאנו את עצמנו בשלב הנוכחי? מי ארגן לנו את המצב הזה? מי "מאפס" אותנו, מי מכין אותנו, בכך שמשאיר לנו רק פעולה נכונה אחת בלבד, שאם נבצע אותה, אז נצליח?

אנחנו רואים את הטבע, שבו הכול כאילו מוחלט. אנחנו נמצאים במערכת קשוחה שכובלת אותנו מכל הצדדים, ולא מאפשרת לזוז באופן חופשי אפילו לא במילימטר לשום צד. להיפך, כל תנועה שלך מפעילה ומנענעת את המערכת, והיא מייד מגיבה בהתאם לכך. ואם אתה מבין את זה, אז התגובות שלך הן נכונות.

תתאר לעצמך שאתה עומד עירום, ומכל הצדדים מוקף בסיכות שכמעט ונוגעות בעור. אתה לא יכול לעשות אף לא תנועה קטנה אחת, במקרה הטוב, להזיז אולי קצת את העיניים.

באופן כזה חוקי הטבע "עוטפים" אותנו. ואפילו הרבה יותר מזה, כי הם פועלים גם במוח וברגש (בלב), ואני צריך להבדיל – האם יש לי איזו בחירה חופשית? האם קיים משהו חוץ מהטבע הזה? אם כן, אז שם נמצא האני שלי. אבל האם יכול משהו להתקיים מבחוץ? ובינתיים, אני כולי, פנימית וחיצונית, מוקף במחטים ולחלוטין לא מסוגל לזוז באופן עצמאי.

לכן, אנחנו צריכים לברר מה יכול להיות חוץ מהטבע. האם הוא השאיר לאחד מהיצורים שלו, שנקרא "אדם", משהו שמאפשר לו להפוך להיות חופשי ממנו? ובכלל, איך יכול להיות דבר כזה אם כל היקום זו מסכת של חוקים קבועים ומוחלטים? אנחנו נמצאים בתוך מערכת שמקושרת הדדית לגמרי ומיום ליום מגלים יותר ויותר את האינטגרליות שלה, שהיא דטרמיניסטית ושאין בה שום חופש, אז מה פתאום שנמצא משהו שקיים מחוץ לחוקים ולמסגרות השלמים שלה?

זוהי בעיה מאוד גדולה – מי הוא שנמצא מחוץ לחוקים? ודאי שזה לא הגוף הבהמי שלנו, שאותו אנחנו יכולים ללמוד מהתחלה ועד הסוף בכך שיש לנו את כל הנתונים הדרושים לכך.

בכלל, כולנו מצייתים לחלוטין לפקודות הטבע, ואם מסתפקים בזה, אז שהכול ימשיך לזרום כך. אבל אם אנחנו בכל זאת יכולים לגלות לפחות גרגיר אחד של חופש, אז זה באמת יהיה פלא. לֵמה מיועד החופש? איך ובשביל מה הטבע פינה בתוכו מקום, בשביל מה צמצם את עצמו ולא נכנס לאזור הזה? ומה זה החלל הזה, שבו בעצם, קיים הנברא האמיתי שלא נמצא תחת השפעת הטבע? מהו למעשה הנברא הזה? האם יש לו חוקים משלו שלפיהם הוא פועל?

צריך לברר כאן הרבה שאלות. בשאלות האלה עסקו בעיקר שפינוזה וקנט. זו מערכת לגמרי לא פשוטה, והיא שייכת אלינו מפני שאנחנו שואלים את השאלה על משמעות החיים, בכך שמסרבים לקבל את הגישה הדטרמיניסטית ושואפים מעל למצב הגשמי הקבוע מראש למצוא עוד משהו…

מתוך שיעור על מאמר "השלום", 04.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
היכן מסתתר החופש שלנו?
הוא בכל מקום. אז איפה אני?
נקודת החופש המרכזית של הנברא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest