דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בושה היא ההופכיות לשלמוּת

בושה היא ההופכיות לשלמוּת

photo_rav_gh70_262.jpg

שאלה: מה היא הבושה, שנאמר עליה שזו מעין בריאה?

תשובתי: הבושה, זה מה שמבדיל את האדם מהקוֹף. בשורשה מונחת הרגשת הפער בין המשפיע והמקבל. בהמשך הכל תלוי רק בסיבות, במצבים, שבהם אני מרגיש את עצמי כמשפיע או כמקבל, ובהתאם לזה מרגיש שלמות או בושה. בושה היא ההופכיות לשלמות.

תשכחו את כל מה שקשרתם בעולם הזה עם המילה "בושה", זה לגמרי משהו אחר. זו הרגשת הפער בין המשפיע והמקבל ברוחניות. בושה אמיתית, זה רגש רוחני, ואילו את הבושה הגשמית תמיד ניתן איכשהו להשתיק, להסתיר.

בושה אמיתית באה רק בתנאי, שאני מרגיש את הבורא כנותן, משפיע, אוהב, ואת עצמי כמאשים וכמקלל אותו, כמישהו שרוצה לגנוב ממנו, בקיצור הכל להיפך! ובאותה המידה, עד כמה שאנחנו מתגלים זה מול זה, במידה הזאת אני מרגיש בושה, וזה מחייב אותי מיד להסתיר את עצמי, את האגואיזם שלי, ולהתחיל לתקן אותו.

כלומר בושה, זו באמת הרגשה מאוד מועילה לתיקון. לכן היא מתגלה בתנאי, שהאדם מסוגל לתקן את עצמו. אחרת אין צורך שתתגלה. אין כל טעם לבייש את החתול, על כך שהוא אכל את השמנת של מישהו, ולפנות למצפון שלו. הוא לא ירגיש שום בושה. הוא יכול להרגיש רק שהרביצו לו, ובפעם הבאה יפחד לעשות את זה. כלומר לא הבושה היא שתנהל אותו, אלא הפחד מיסורים.

הבושה מגיעה כתוצאה מהתפתחות, כשאתה מרגיש את המדרגה היותר עליונה ממך, עד כמה היא שלמה בהשוואה אליך, ובאיזו אהבה מתייחסים אליך משָם, ואילו אתה מתייחס אליה להיפך, ו לא יכול לעשות עִם עצמך כלום.

כדי להרגיש כזה פער, באדם כבר צריכה להימצא איזושהי אישיות פנימית, ולא סתם שׂכל ורגשות גשמיים. הכל תלוי, כיצד הוא מעריך את תכונת ההשפעה הזאת, ולא ביחס אליו. מפני שהוא יכול להרגיש את עצמו כתינוק שאינו מתבייש לקבל מאמא.

ורק אז הוא עולה מעל למצב של תינוק ליד אימו, ורוצה להרגיש את עצמו עצמאי. אם חסר לו את החופש הזה, אז הוא ירגיש את הבושה. עֶבֶד שלא משתוקק לחופש, לא מרגיש בושה, כי הוא הרי שייך לבעל הבית.

אך מי שרוצה לגדול כאדם חופשי, מיד מתחיל להרגיש בושה, והודות לכך מגיע אל החופש.

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "תלמוד עשר הספירות", 24.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
בושה שלא נותנת לחזור לאין סוף
את מי אני מתבייש להונות: את עצמי או את הבורא?
על התינוק שהתבייש לאכול

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest