דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בועה על פניה הנפלאות של הבריאה

בועה על פניה הנפלאות של הבריאה

שאלה: האם ניתן להשוות מחשבה רעה ל"לשון הרע"?

תשובה: האנושות היא כמו גידול סרטני בתוך גופו הבריא של הטבע. הגוף הזה כולל בתוכו את דרגות הדומם, הצומח והחי של עולמנו, אשר נמצאים בהרמוניה שלמה עם הטבע הכללי, תחת השליטה שלו, ללא כל חופש בחירה מצידם. ולכן, אין מה לדרוש מהם, הם מצייתים לחלוטין לאינסטינקטים הטבעיים שלהם.

בתוך האדם פועל הטבע האגואיסטי ומפעיל אותנו. בזה אנחנו שונים מכל היצורים האחרים, בכך שאנו רוצים להזיק לאחרים. אף יצור של העולם הזה: בדרגות הדומם, הצומח והחי, אינו מזיק לאחרים, רק האדם. האדם נהנה מזה שלמישהו רע, וזה מה שנקרא "היצר הרע" של האדם.

אנחנו לא הורגים אחד את השני לצורך מחייתנו, כדי לא למות מרעב. במקרה כזה הייתי שובע, ולא נוגע יותר באף אחד, כמו שהחיות עושות. האדם, לעומת זאת, רוצה "לבלוע" את כל העולם, אפילו אם הוא לא צריך את זה, העיקר שלא יישאר לאחר.

הרצון להזיק לאחר, לנצל אותו, להרגיש תענוג מזה שרע לו, זה מה שנקרא "היצר הרע" של האגו, שאותו עלינו לתקן. הרי בגללו אנחנו נמצאים כגוף זר בתוך התמונה הכללית של הטבע, כולל העולמות העליונים.

רק בעולם הזה, ורק האנושות, היא הגידול הסרטני שרוצה לטרוף את כולם, את כל הסובב אותה. אבל כתוצאה מכך, היא טורפת את עצמה, מפני שהיא השמידה את כל הסובב אותה, וכעת הסביבה אינה מסוגלת להזין אותה. כך בדיוק פועל הסרטן בגוף האדם, הוא טורף את כל מה שנמצא מסביבו. וכאשר לא נשאר לו מה לאכול, הגוף מת, גם הגידול הסרטני מת. גם בימינו, אנו רואים שהאנושות מתנהגת בצורה כזאת, ומתקרבת במהירות רבה למותה.

על מנת שנלמד לרפא מחלה זו, צריך להבין כיצד להתייחס לתופעה הזו עצמה. אנחנו יכולים לעשות פעולות פיזיות, מכניות וגם לפעול ברמת הרצון והמחשבה. בעזרת הגוף אנחנו יכולים לעשות פעולות מכניות, אפילו ללא הרצון וללא מחשבה. הגוף מסוגל לעשות פעולות כאלה, או על ידי שכנוע, או על ידי לחץ חיצוני.

או שאנחנו יכולים לתקן את הקשר בינינו מרצוננו, כלומר, מהלב, אשר מייצג את הרגשות שלנו. ויכולים להוסיף לזה מחשבה, מטרה, כוונה, כלומר, שכל, הכרה. לאדם יש רק את שלושת האמצעים הללו כדי לתקן את יחסו לסביבה: מעשה, רצון ומחשבה.

אם נראה איזה אמצעי מתוך השלושה הוא המועיל ביותר, ייצא שהמחשבה היא המועילה ביותר. היא פועלת על הרצון, והרצון פועל על הגוף.

אף שאפשר להפעיל את עצמי גם אחרת, הרי נאמר: "אחרי המעשים נמשכים הלבבות", כלומר, הרצונות. ובעקבות הרצונות, משתנות גם המחשבות. כלומר, אלה הם אמצעים גמישים, ואנחנו יכולים להשתמש בהם בכל מיני צורות.

הקשר בין בני האדם מגדיר את הצורה שאותה תקבל הבריאה. אם הקשר הזה הוא מקולקל, זה נקרא "לשון הרע". זהו היחס הרע שלי לאדם אחר, חוסר הרצון שלי להיות איתו בקשר נכון, בקשר הדדי, בדומה לאיברים בגוף אחד שעוזרים זה לזה בכל, ורק בצורה כזו הגוף נשאר בריא. כל הפרמטרים: לחץ הדם, החום, כמות הנוזלים, הכול נמצא באיזון. ואם אי אילו איברים בגוף אינם מסוגלים לחזק את הקשר הנכון עם שאר האיברים, זה מייד משתקף בבדיקות הרפואיות.

והכול מסודר לפי העיקרון הזה: האקולוגיה, הפוליטיקה, הכלכלה, היחסים בין בני האדם. הגירושין, הדיכאון, הסמים – זה הכול תוצאה מחוסר איזון במערכת הקשר בינינו. זה לא כל כך נורא אם האדם בעצמו מקולקל – מה שקובע, זה הקשר המקולקל בינינו. והוא הסיבה לכל הבעיות שלנו. והקשר הלא נכון הזה נקרא "לשון הרע".

מתוך שיעור לפי מאמרו של רב"ש, 19.03.2013

ידיעות קודמות בנושא:
אדם שבו תלויה כל הבריאה
הבעיות של ההתפתחות הסופית
הקו האדום: זהירות – אדם!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest