דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בוחר את הדרך הקשה

בוחר את הדרך הקשה

שאלה: מדוע נאמר ש"אין כפייה ברוחניות", שאי אפשר לחייב בכוח לעשות פעולות רוחניות, ומצד שני נאמר, "כופים אותו, עד שיאמר "רוצה אני"."?

תשובתי: "אין כפיה ברוחניות" מסמלת, שאם אתה נמצא כבר בסולם הרוחני, אז לעלות מדרגה אחת לדרגה הבאה אפשר רק אם אתה מגיע לחופש מלא. אתה צריך להיות חופשי מהכול, כולל הבורא, ובידך לעשות פעולה חופשית ממש.

אתה מוצא את עצמך בכזה מצב, שאתה יכול לעשות כל מה שבא לך, ויש ברשותך כל העונשים וכל השׂכר. אתה רואה, שאיזו פעולה שלא תעשה – קרובה לבורא או רחוקה, טובה או רעה, אתה לא תקבל לא שׂכר ולא עונש. והרבה יותר קל לעשות פעולה שהיא נגד הבורא, אבל למרות הכול, אתה משתוקק לבורא, אתה משתדל להגדיל את חשיבות הבורא כדי לעשות פעולה לכבודו, לכבוד תכונת ההשפעה, אז זו נקראת בחירה חופשית.

בחירה חופשית פותחת לאדם אפשרות להפוך להיות ממש חופשי מהכול, כולל הבורא. שם, בנקודה הזאת אפשר להגיד, ש"אין כפייה ברוחניות". דווקא שם האדם בוחר בזה שהוא רוצה לתת יגיעה, לעבוד למען הבורא. הוא כביכול בוחר בדרך יותר קשה.

בחירה חופשית, זה "קו אמצעי", שליש אמצעי דתפארת, איזון דק מאוד, כמו לשון המאזניים של מאזניים רגישים בין שני כוחות מאוזנים, כוח הטוב וכוח הרע, "קדושה" ו"קליפה".

בחירה חופשית היא בלתי אפשרית אם אני מפחד ממשהו, אם אני מתבייש, או שמאוד רוצה את השכר. בחירה חופשית יכולה להיות רק בתנאי שאני לגמרי חופשי מכל הפחדים והחרדות, מכל התענוגים שמאירים לי מקדימה. את המצב הזה צריכים לייצב מהרבה גורמים. וכאשר אתה מייצב אותו, אז אתה צריך להחליט מה לעשות איתו. כי אם נעשית לגמרי נייטרלי, אז איך אתה יכול לפעול, על סמך מה לקבל החלטות ולהכריע?

וכאשר אתה באמת מגיע למצב חופשי כזה, אז אתה מכריע ביגיעה. שם, איפה שיש לך באמת אפשרות להתייגע, אז זאת היא הדרך הנכונה. יוצא, שדווקא היצר הרע שלך מראה לך בדיוק היכן נמצאת האמת. ודווקא היצר הרע לוקח אותך ביד ומביא לבורא. הוא מראה לך, שאם אתה תלך בכיוון הזה, אז אתה תצטרך להתייגע כדי להתגבר על המכשולים שהוא הציב.

מתוך שיעור על מאמרו של רב"ש, "ענין שמחה", 08.10.2013

ידיעות קודמות בנושא:
טוב ליבו הנוקשה של העליון
הבורא נסתר בעולם
תכנית הבריאה שלי את עצמי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest