דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בובת בבושקה מורכבת מבפנים

בובת בבושקה מורכבת מבפנים

בעל הסולם, מאמר "הערבות":

"ולכן הסביר התנא דבר הערבות, בדמיון לשנים, שהיו באים בספינה. והתחיל אחד קודר תחתיו, ולעשות נקב בהספינה. אמר לו חבירו: "למה אתה קודר?" אמר לו: "מאי אכפת לך. הלא תחתי אני קודר ולא תחתיך"? אמר לו: "שוטה, הרי שנינו נאבדים יחד בהספינה!".

והיינו כדאמרן, כי מתוך שפורקי העול, משוקעים באהבה עצמיית, הרי הם עושים במעשיהם, גדר של ברזל, המעכב על שומרי התורה, מלהתחיל אפילו בשמירת התורה והמצוה על היכנה, דהיינו בשיעור הכתוב "ואהבת לרעך כמוך", שהוא הסולם להגיע לדביקותו ית', כנ"ל. ומה צדקו דברי המשל, שאומר לו : "שוטה, הרי שנינו נאבדים בהספינה!"."

דוגמה מאוד ברורה, לא חשוב היכן נמצא החור, בכל מקרה אני טובע ובסופו של דבר ימותו כולם. לכן אנחנו צריכים לדאוג לכל המשתתפים, והדאגה הזאת צריכה קודם כל להתגלות בפנים, בתוכי, כשאני דואג לרצונות שלי, וכמו כן מבפנים החוצה, כשאני דואג לקבוצה ולעולם.

האדם הוא עולם קטן. בסופו של דבר, המבנה הפנימי שלי מתחבר למבנה של הקבוצה ולמבנה של כל העולם. יוצא, שאם הייתי יודע לדאוג בצורה נכונה, קפדנית ויסודית לכלים שלי, אלה שמתוקנים ואלה שאינם מתוקנים, אז הייתי גם שומר על כל הכלים החיצוניים בקבוצה ובכל העולם. זה נקרא "מכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות".

אפשר להביא בתור דוגמה את בובת ה"בבושקה" (מטריוֹשקה): אני נמצא בפנים, אחר כך הקבוצה ואחר כך העולם. וכל זה רק בדמיון שלי – האגו שלי מתחלק ל"שכבות", מהשכבה הפנימית לשכבה החיצונית. אך למעשה מדובר על מבנה אחד, מערכת אחת. ולכן אני אחראי על כולם. אם אני שומר בקפדנות על עצמי, אז אני בזה בעצם שומר על כל העולם.

באופן כזה, התיקון ממומש מבפנים. מובן שצריך לדאוג גם לחיצוני, אבל העבודה האמיתית נעשית דווקא בתוכי. ולכן על ידי התחזקות פנימית, אנחנו מקרינים את הכוח על הקבוצות שלנו ועל כל העולם.

מתוך שיעור על מאמר "הערבות" של בעל הסולם, 03.06.2012

ידיעות קודמות בנושא:
ההיסטוריה של כל העולם, זאת הדרך לערבות
מה שבפנים, זה גם מה שבחוץ
הקבוצה, העם, העולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest