דף הבית / משבר עולמי / באיסלנד כולם כותבים את החוקה

באיסלנד כולם כותבים את החוקה

ידיעה: על פי משאל עם באיסלנד, תושבי איסלנד אישרו את תוכנית החוקה שנכתבה על ידי אזרחים מן השורה. הדיון התנהל ברשתות החברתיות באינטרנט. לראשונה, את התוכן של עקרונות היסוד כתבו לא עורכי דין, לא פוליטיקאים ולא עובדי מדינה, אלא אזרחים רגילים. לגבי כל סעיף בפרויקט התנהל דיון ברשתות החברתיות Twitter ו- Facebook, שבהן כל מי שרצה יכול היה להכניס תיקונים והצעות.

כל שבוע המועצה פרסמה באינטרנט סעיפים חדשים בשביל הדיון הציבורי. כעבור שבועיים לאחר העיון בהצעות של הציבור והמומחים, המועצה פרסמה את הגרסה הסופית של הפרקים והסעיפים שנבחנו אחר כך פעם נוספת. בסופו של דבר, יצא נוסח של טקסט לבבי ופשוט שמכנים אותו כבר כציון דרך חדשה בתורת החוקה:

"אנו, אזרחי איסלנד, רוצים לייסד חברה צודקת שבה לכל אחד מאיתנו יהיה מקום שווה סביב השולחן הכללי" – כך מתחיל הפרויקט של עקרונות היסוד. הביטוי משקף שאיפה ליצור אפשרויות שוות עבור כולם. בהתאם לפרויקט החוקה משאבי הטבע נמצאים אך ורק תחת אחריות הציבור. הפרויקט מחייב את הממשלה להחזיק את כל מסמכי העבודה נגישים ופתוחים במידה ולא מדובר בסוד מדיני. כמו כן, החוקה מחייבת את השלטון לעבוד לא רק לטובת האדם אלא גם לטובת כדור הארץ והביוספרה. סעיף נפרד מחזק את זכויות בעלי החיים.

התייחסותי: אם זה לא יהיה מלווה בחינוך האינטגרלי, בסופו של דבר ניתקל בנסיגה בכל תחומי החיים, בחברה סגורה ורודנית (דיקטטורה). אני שוב חוזר, אי אפשר לבנות שום דבר בצורה מלאכותית, כלומר עם חברה שאינה מוכנה. ההצלחה תגיע רק במקרה שמסגרת החוקים תיבנה בסמוך ובהתאם לאנשים, לאפשרויות שלהם, לרמת הדרישות שלהם לעצמם, למודעות, ולא לאידיאל או לחזון לא מעשי שאינו ניתן למימוש. החברה אמורה להתפתח בצורה שווה, היא חייבת להיות בשאיפה הכרתית לאיחוד ושוויון. התכונות האלה צריכות להיות קודם מחוזקות באנשים, ורק לאחר מכן אפשר לגשת למימוש הפרויקט. הארגון הבינלאומי ARI Institute מציע למדינת איסלנד את שיטת החינוך האינטגרלי ומוכן בהתנדבות להושיט כל עזרה במימוש השיטה.

ידיעות קודמות בנושא:
המהפכה באיסלנד ולמה לא שומעים עליה בחדשות
רוצים לערב את העם? תלמדו אותו איך בנויה המערכת!
החוקים החדשים של העולם הגלובלי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest