אתונו של בלעם

"ויבא א-להים אל בלעם לילה ויאמר לו אם לקרא לך באו האנשים קום לך אתם ואך את הדבר אשר אדבר אליך אתו תעשה. ויקם בלעם בבקר ויחבש את אתנו וילך עם שרי מואב. ויחר אף א-להים כי הולך הוא ויתיצב מלאך ה' בדרך לשטן לו והוא רכב על אתנו ושני נעריו עמו" (במדבר, כ"ב, כ'-כ"ב).

חמור מהמילה "חומר", זה החומר של כל הטבע, ובמיוחד האתון שמסמלת את החלק הנקבי הנקרא "נוקבא", אלה הם כל החסרונות, כל הרצונות, וכל מה שכלול בטבע האגואיסטי שלנו. בלעם השתמש כאן בכל האגו שלו, ולכן פועלים כנגדו תנאים נוקשים מאוד, דינים, כיוון שכשהאדם מתחיל להשתמש באגו, הוא כביכול "הולך על חוד התער".

"ויבא א-להים אל בלעם לילה ויאמר לו אם לקרא לך באו האנשים קום לך אתם ואך את הדבר אשר אדבר אליך אתו תעשה" (במדבר, כ"ב, כ'), כלומר, ה' כביכול אומר לבלעם: תשתמש באתון שלך, באגו שלך, אבל תברך את העבודה עם האגו על ידי הברכות שלי. וכל מה שאני אומר לך, כלומר כל הכוונות האלטרואיסטיות, ישתתפו בזה. אלא שבלעם רוצה תמיד לקבל למען עצמו. כך גם במקרה של המן: תחילה מאפשרים לו להשתתף בפעולות אגואיסטיות, להכין חבל תלייה, להכין לעצמו סוס ובגדי מלך, ואחר כך הכול משתנה פתאום. כלומר, בזמן השימוש באגו נדמה לאדם שעכשיו הוא הולך לקבל לעצמו, ולהתחיל להרוויח, כך חושבת גם האנושות כולה, אלא שבפועל אף אחד לא מרוויח מזה שום דבר, מפני שבהתאם לתוכנית הבריאה, אפשר להשתמש באגואיזם רק כדי להתקדם לאלטרואיזם.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 12.8.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest