דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ארבע דרגות של חופש ועבדות

ארבע דרגות של חופש ועבדות

בעל הסולם, מאמר "עניין דומם, צומח, חי, מדבר", שמעתי קט"ו: "דומם הוא בחינת שאין לו רשות בפני עצמו, אלא רשות של בעל הבית עליו, והוא מוכרח למלאות כל חשקו ורצונו של בעל הבית."

בלי לבקר ובלי לנתח הוא מבצע את הוראות הכוחות המנהלים אותו. כך פועל כל העולם בדרגות הדומם, הצומח, החי וכל האנושות, תחת ההשפעה של הכוחות הפנימיים והחיצוניים. ואם נדמה לאדם שהוא כביכול חי לפי בחירתו החופשית, זה מפני שנסתרים ממנו אותם הכוחות המנהלים אותו. ולכן הוא חושב שהוא מנוהל על ידי ההחלטות של עצמו. אך מה מכריח אותו לקבל דווקא החלטות אלה ולא אחרות – את זה הוא כבר לא יודע, זה כבר נעלם משדה הראייה שלו.

גם לבעל החי נראה שהוא בעצמו קובע לאן ללכת ומה לעשות. אך במידה שבה החכמה מתפתחת, כך נראה יותר לעין שהכול עובד לפי חוקי הטבע והגֵנים המולדים, כלומר, התוכנית שכבר טמונה בנו. מלכתחילה טבוע בנו הטבע האגואיסטי שלפיו אנחנו פועלים, לכן אין טעם לחפש באדם איזה שהן כוונות אחרות.

"צומח: הוא שכבר יש לו רשות בפני עצמו במקצת, שכבר יכול לעשות דבר שהוא בהיפוך מדעת בעל הבית, היינו שכבר יכול לעשות דברים שאינם לתועלת עצמו, אלא להשפיע".

בעל הבית מסתתר בדומה לאֵם שמסתתרת מהילד הקטן על מנת לתת לו אפשרות לעשות משהו בעצמו. יוצא, שבעל הבית, כביכול איננו, וכאן בחלל הפנוי הזה אנחנו צריכים להשלים את מה שבעל הבית לא סיים לעשות, כשהוא העניק לנו חופש.

באותו המקום שבו לא עומד שוטר, אני צריך לנהוג כאילו הוא נמצא שם. העניין הוא ללמוד את החוקים ולהעלות את עצמנו לרמה כזו של מודעות שמאפשרת לנו לקיים אותם מרצוננו.

"אבל עם כל זה כמו שאנו רואים בצמחים הגשמיים, אף על פי שהמה בעלי תנועה שמתפשטים באורך וברוחב, ומכל מקום תכונה אחת יש לכל הצמחים. זאת אומרת שאין אף צמח אחד יכול נגד שיטת כל הצמחים, אלא שמחויב לשמור את חוקי הצמחים, ואין לו שום כח שיוכל לעשות נגד בני גילו".

זה אומר שהוא מוגבל, הוא חייב לקחת דוגמה מהסובבים ולהתנהג כמוהם. אף אחד לא לוחץ עליו ולא עומד מעליו עם מקל, ומכריח אותו לפעול באופן כזה. אך הוא צריך לעלות לדרגה כזאת שמתוך התיקונים הפנימיים שלו הוא ייקח דוגמה מהאחרים ויתנהג בדומה להם. הסובבים מכתיבים לו את צורת ההתנהגות, אך הוא באופן עצמאי צריך להעלות את עצמו עד למצב כזה: עד להכרה, הבנה, כבוד אליהם והזדהות.

יוצא, שבדרגת הצומח ישנה עצמאות עד דרגה מסוימת בכדי לקחת דוגמה מהאחרים ולהתנהג בהתאם למה שמכתיבה החברה.

"זאת אומרת שאין לו בחינת חיים בפני עצמו אלא שהוא חלק מחיי כל הצמחים בכלל".

אך האדם צריך לשמוח מכך ולא להרגיש שאונסים אותו, לוחצים עליו, מחזיקים אותו בעבדות. הוא צריך להרגיש את עצמו שלם ומאושר מכך שנתנו לו לעלות לדרגת "צומח". הוא מעריך מאוד את ההזדהות ואת התלות שלו בסביבה, הוא רוצה לראות את האחרים שלמים ולהידמות להם. הצומח לא מרגיש את עצמו מוגבל מכך שהוא לא יכול לעלות למעלה מהדרגה הזאת, ושמח מהדמיון שלו לסביבה.

"צורת החיים אחת הוא לכל הצמחים כולם, שכל הצמחים דומה לבריה-אחת, והצמחים באופן פרטי דומים לאברים של הבעל חי הזה. וכמו כן ברוחניות, אלו האנשים שכבר יש להם כח להתגבר על הרצון לקבל במקצת, אבל הם משועבדים להסביבה, אבל לעשות בהיפוך מהסביבה שבו הוא נמצא אין לו עוד הכח הזה".

אך הוא מרגיש את הגבולות שלו, שמח מהמצב הזה ומקבל אותו. אחרת, הוא לא היה יכול לבטל את עצמו בפני הסביבה.

"אלא על כל פנים הוא עושה להיפוך ממה שהרצון לקבל שלו רוצה, היינו שהוא כבר עובד עם רצון להשפיע…

חי: בעלי החי, אנו רואים שלכל אחד מהם יש להם תכונה בפני עצמו ואינם משועבדים להסביבה, אלא לכל אחד יש הרגשה ותכונה בפני עצמו, ובטח שהוא יכול לפעול מה שהוא נגד רצון בעל הבית, היינו שיכול לעבוד בבחינת השפעה. וגם אינו משועבד להסביבה, אלא שיש לו חיים בפני עצמו מבלי שחיותו יהיה תלוי בחיים של חבירו. אבל יותר מישותו עצמו אינו יכול להרגיש, היינו שאין לו הרגש הזולת, וממילא שאינו יכול לדאוג עבור הזולת".

דרגת "חי", פירושה השפעה חלוטה בכוונה להשפיע. אדם שנמצא בדרגה כזאת בינתיים לא יכול להפעיל יותר כוחות, אך כבר משתחרר ממה שהסביבה מכתיבה לו, כלומר יכול להיות עצמאי במידה שהוא לא מזיק לאף אחד ומבצע פעולות נגד הרצון להנות שלו. ולשם כך אין לו צורך בדוגמה מהאחרים.

אם בדרגת ה"צומח" הוא היה נכנע לסביבה, אז בדרגת "חי" הוא הופך לחופשי ממנה. הוא מקבל כוח נוסף שמספק לו חופש פנימי וחיצוני, כלומר הופך ל"חפץ חסד" (שרוצה רק בהשפעה).

אבל הוא עדיין לא יכול לעבוד עם הרצון להנות שלו ולהפוך אותו להשפעה. זו כבר תהיה דרגת ה"אדם", שבה האדם מרצונו הופך לעבד של החברה, מתוך רצונו החופשי.

מתוך שיעור לפי מאמר מספר "שמעתי", 11.04.2013

ידיעות קודמות בנושא:
הכול מושג על ידי השתוות הצורה
מי מנהל את העולם?
חבל הצלה מהחוף

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest