ארבעה מלאכים

בעל הסולם, מתוך מאמר "הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות", אות י"ד: "ועתה מצאנו הפתח, להמדרש הנ"ל, בענין ד' הכתות, חסד וצדקה אמת ושלום, שנשאו ונתנו עם השי"ת, בבריאת אדם: כי המלאכים הללו, המה משמשי הנשמה של האדם, (ועי' בע"ח ש' דרושי אבי"ע) ולכן נשא ונתן עמהם, להיות כל מעשה בראשית לדעתם נבראו, כאמרם ז"ל: ונודע, שכל נשמה ונשמה כוללת ענין, ע"ס, באו"פ ואו"מ, והנה החסד, הוא ענין או"פ של ט"ר של הנשמה: והצדקה, ה"ע או"פ של המלכות של הנשמה: והאמת, ה"ע אור מקיף של הנשמה."

והשלום הוא שילוב בין שלושת התכונות הקודמות שאי אפשר להשיג. השלום טוען, ש"האדם כולו קטטה", כלומר, הניגוד שבין "אור פנימי" ל"אור מקיף" כל כך גדול שבלתי אפשרי להתגבר עליו.

ארבעה המלאכים הם ארבעה חלקי הכלי שרוצים לקבל על מנת להשפיע ובצורה כזאת להידמות לבורא. "האור הפנימי" ו"האור המקיף" פועלים בתוך תשע הספירות הראשונות (ט' ראשונות) ובתוך ה"מלכות" של פנימיים וחיצוניים.

בגמר התיקון כל המלאכים הללו יבואו על סיפוקם המוחלט ועד אז כולם אינם מרוצים. כי הכלים אינם מלאים באורות המיועדים, "אור פנימי" ו"אור מקיף" מנוגדים ומגיעים לבטוש זה עם זה.

המלאך "שלום" מיועד להרכיב את כל המבנה בעזרת כל המרכיבים. אבל הוא אינו מבין כיצד לעשות זאת. אין שום אפשרות לפתור את הבעיה הזאת. זה המצב שלנו. כל המצבים המתוארים בספרי המקובלים על היחסים בין "זעיר אנפין" ו"מלכות", עליית המלכות וירידתה, ז' זמנים דנוקבה, מצבי קטנות, גדלות, וכן הלאה, כל אלה הם המצבים של השתוקקות האדם לחיבור עם הזולת.

אנחנו עוברים מצבים כאלה, והספר מספר מה עלינו לעשות עם התכונות הפנימיות שלנו כדי להתחבר עם הזולת בעזרתן. בחיבור אנחנו מגיעים לעשר ספירות שלמות ומשיגים את האלוקות.

המלאכים הם הכוחות הפועלים בנו. ישנם כוחות שבאמצעותם אני יכול להתחבר במקצת והם נקראים "חסד וצדקה". ישנו כוח שעימו אני לא יכול להתחבר בינתיים, ושמו "אמת". אני לא מסוגל להגיע לאמת, כי אני חי בשקר מוחלט. אי אפשר ש"האור המקיף" כולו ייכנס בי.

גם עם מלאך ה"שלום" אני לא יודע מה לעשות. איזה שלום יכול להיות בי אם אין בי שום שלמות והשלמה? מצבים כאלה מתגלים ביחסים שלי עם הקבוצה או עם כל האנושות. במידת גילוי היחס הנכון אני מברר שהקבוצה היא רק העטיפה שבתוכה אני מגלה את הכוח העליון, כוח ההשפעה, את הבורא.

כל "תלמוד עשר הספירות" מספר על מה מתרחש בתוכנו, בתוך הרצונות שלנו וביחסים עם הזולת, אבל במושגים של פסיכולוגיה עליונה. אנחנו לא מרגישים מה קורה אצלנו בפנים והמקובלים רוצים להסביר לנו זאת כדי לעזור לגלות את התכונות ואת הכוחות הפנימיים שלנו ולהתחיל לעבוד איתם.

מתוך שיעור על פי "הקדמה לפנים מאירות ומסבירות", 25.03.201

ידיעות קודמות בנושא:
הצרה הזאת, למה לך?
כיצד לראות מלאך
לשם מה כנפיים למלאכים?

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/lklhS

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest