דף הבית / חינוך, ילדים / אני קיים בגלל שכולם קיימים

אני קיים בגלל שכולם קיימים

מחקר: אנתרופולוג הציע משחק לילדים בשבט אפריקאי. הוא שם ליד העץ סלסלה עם פירות, והודיע: "מי שיגיע ראשון עד לעץ, יקבל את הכול". כשהוא עשה סימן, הילדים החזיקו חזק ידיים ו.. רצו כולם ביחד, ואז כולם ביחד נהנו מהפירות המתוקים.

החוקר המופתע שאל את הילדים, מדוע הם עשו זאת, הרי כל אחד מהם יכול היה לקבל את הפרס לעצמו. ועל זה הילדים ענו: "אוּבּוּנטוּ! (Ubuntu), הרי האם זה אפשרי שאחד יהיה מאושר, והשאר יהיו עצובים?". "אובונטו", בשפה שלהם, זה אומר: "אני קיים בגלל שאנחנו קיימים".

אובונטו, זה חכמה אתית אפריקאית, פילוסופיה הומניסטית, אידיאולוגיה, המבוססת על אמון באנשים ובקשרים ביניהם. זאת חכמה שחיים אותה בעל פה, ולא מספרים עליה בתקשורת. המילה "אובונטו" יכולה להיות מתורגמת כ"אנושיות כלפי הזולת", "אמונה בהשתתפות של הכוח של היקום, המחבר את כל האנושות", "תפיסת עולם של שיתוף וחיבור בין כלל האנושות", למושג "אובונטו" קשה למצוא מושג דומה בשפות המערביות. כשבאפריקה אומרים ש"לאדם הזה יש אובונטו" – זה אומר שהוא נדיב, מסביר פנים, חברותי, מלא דאגה וחמלה, מתחלק בכל מה שיש לו עם האחרים.

הערה: היחס הזה לעצמי, לזולת, לעולם, נובע מההרגשה המלאה של הקשרים ההדדיים של העולם. כזאת הרגשה הייתה בעולם עד שהופיע בו האגו, כמו שמסופר בתורה, עד שנבנה מגדל בבל.

ומאז האנשים הפסיקו להבין זה את זה, הופיעו השפות, האגו, שצמח עד השמיים כמו מגדל, מחק אותם, והם התפזרו בכל כדור הארץ.

היום יש תהליך הפוך – אותו האגו במשך 3500 שנים, חיבר אותנו עד כדי כך, שאנחנו חייבים לתקן אותו כדי להתפתח הלאה, אחרת הוא יהרוס אותנו.

 ידיעות קודמות בנושא:
ה"טבע" זאת מילה לא מובנת
הטבע כולו גוף אחד
שיתוף פעולה זאת תכונה שמאפיינת את הטבע

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest