דף הבית / אקטואליה / אנטישמיות בארה"ב? ההיסטוריה חוזרת

אנטישמיות בארה"ב? ההיסטוריה חוזרת

לכל אורך ההיסטוריה ניסו היהודים להסתיר את זהותם ולהיטמע בין העמים, אך מעולם לא הצליחו בכך. ההתייוונות הובילה לחורבן הבית, ההתנצרות לאינקוויזיציה הספרדית ורדיפות באירופה. מה ניתן ללמוד מהאנטישמיות הגואה בקרב יהודי ארה"ב? עד כמה טראמפ אחראי לה? ואיך עוצרים את הנחשול?

סטיב באנון, יושב ראש אתר החדשות "ברייטבארט ניוז" המזוהה עם תנועת "הימין האלטרנטיבי", מי ששימש כיו"ר מטה הבחירות של טראמפ ומינויו הטרי לתפקיד האסטרטג הראשי והיועץ הבכיר בממשל טראמפ, הסעיר את אמריקה בכלל ואת הקהילה היהודית בפרט.

מצד אחד, יהודים רפובליקנים שעבדו עם באנון לאורך קמפיין הבחירות של טראמפ אומרים כי הוא אכן יהיה "טוב ליהודים" ובמיוחד לישראל, ואנו עתידים לחזות במו עינינו כיצד דונלד טראמפ הופך לנשיא "היהודי" הראשון בתולדות ארה"ב. מצד שני, הרוב הליברלי של יהודי ארה"ב, כשבעים אחוזים ממתנגדי טראמפ, מייחסים לבאנון דעות אנטישמיות וגזעניות.

באנון הוא רק דוגמה לסערה שמתחוללת בקרב יהודי ארה"ב. בין אם יתגלה כתומך נלהב של מדינת ישראל או להבדיל כצורר היהודים הבא, עדיין לא מובטח ליהודים עתיד טוב באמריקה. היהודים הם תופעה מיוחדת בעולם. אוסף של אנשים בעלי אגו מפותח במיוחד, אשר שואפים להרוויח ולמקסם כל הזדמנות, בכל תחום, כל הזמן.

הפעם הראשונה שבה היהודים הצליחו להתעלות מעט מעל התכונה המולדת הזו שטבועה בהם עמוק כל כך ולהתלכד לעם אחד, היתה לפני כ-3,800 שנה בבבל העתיקה – חברה שבטית, משופעת עמים ותרבויות. קצת כמו אמריקה של ימינו.

הייחודי ביהודי

חכמת הקבלה מספרת שבוקר בהיר אחד פרץ הטבע האגואיסטי בקרב הבבלים, הפר את השלווה ששרתה ביניהם עד אז וחיזק בכל אחד מהם את הרגשת ה"אני". הזינוק האגוצנטרי יצר סכסוכים וחיכוכים רבים שהחריפו את מערכת היחסים בין הבבלים ואיימו לפרק את החברה, בדומה למשבר שחווה החברה האמריקאית. הבבלים המתוסכלים חיפשו מוצא מן השבר החברתי שנקלעו אליו, והוא הגיע בדמות אברהם, כהן בבלי גדול בדורו ומוביל דעת קהל, שקיבץ אותם סביבו, לימד אותם את חכמת הקבלה וחינך אותם לחיבור ולאהבת הזולת. חבורת הבבלים שפעם היו מנוכרים, התחברו ביניהם "כאיש אחד בלב אחד", ונקראו "ישראל" – על שום רצונם להידמות יָשָר לאל, לתכונה של כוח הטבע האחד, השלם והנצחי. במקום אחר כינו אותם בשם "יהודים" – כי פעלו לייחוד ולהרמוניה עם הטבע. מרגע שנוסד עַם ישראל היתה לו מטרה אחת בלבד: לשמש דוגמה לאחדות ליתר חלקי האנושות המפורדים – להיות "אור לגויים".

העם היהודי עבר תהפוכות רבות. לאחר חורבן בית המקדש השני, מרגע שאבדה אהבת האחים וערך האחדות הנעלה חדל להאיר את החזון הרוחני, התפזר העם למשך אלפיים שנות גלות ונדד ממקום למקום. אולם תכף אחרי שהיהודים התמקמו כקהילה קטנה והתחילו להתארגן ולהרוויח כל מה שדרוש להם לחיים טובים, כיאה לטבע האגואיסטי ששולט בהם, התרופפה הלכידות החברתית והתפוגגה הסולידריות. איש מהם לא שמר על צביונו, על דתו או על תרבותו, במקרה הטוב, ובמהרה התבוללו ושבו להיות אותם "בבלים" כשהיו. במקרה הרע, איבדו כיוון לגמרי ואף התחילו לירות חצים כנגד בני עמם. כך קרה שוב ושוב לאורך ההיסטוריה כולה.

להמשך הכתבה ב YNET

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest