דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אנטומיה של פחד ואהבה

אנטומיה של פחד ואהבה

ספר הזוהר, פרשת בראשית, 195: "כי או"א עילאין, י' דהוי"ה, ג"ר דבינה, יראה. ישסו"ת, ה' דהוי"ה, ז"ת דבינה, אהבה. ולפיכך בעת שהמוחין דזו"ן באים רק מישסו"ת, ה' דהוי"ה, נבחנים שאהבה קדמה ליראה. וכשהם באים גם מאו"א עילאין, י' דהוי"ה, נבחנים שהיראה קדמה לאהבה. כי י' יראה, ה' אהבה. והרי היראה קדמה לאהבה".

"היראה קדמה לאהבה" – זה נאמר כלפי הנבראים, מפני שזה הסדר שבו הם צריכים לתקן את עצמם ביחס לבורא. בעוד שמהבורא מגיעה רק אהבה. הנבראים צריכים גם יראה, כדי לעורר אותם להגיע לאהבה.

אפשר להסביר את זה אחרת: היחסים בין אב ובן חייבים להיות בצורה שבה לא תהיה ביניהם אהבה חלוטה, כדי שהם תמיד ייזהרו מכך שהאחד יפסיק לאהוב את השני.

הרי אם אדם אחד אוהב ללא גבול את האור, הוא מעורר בו בכך שנאה, מפני שהאחר אינו מרגיש גבולות, ובלעדיהם הוא לא מרגיש אהבה. קשה לו מאוד להסתדר עם משהו חסר גבולות. אנחנו בנויים כך שאנחנו חייבים להרגיש הכול במסגרות מסוימת, ואז יש לנו הרגשה, ואילו ללא מסגרות אנחנו מאבדים אותה.

לכן, מצד אחד אני מרגיש שהשני כביכול אוהב אותי, אך מהצד השני, אין לי במה להיאחז כשהאהבה הזאת חסרת גבולות. ולכן, כשאני דורש ממנו לתת לי להרגיש את אהבתו, אני מתחיל לשנוא אותו, מפני שעל ידי אהבתו חסרת הגבולות הוא מונע ממני את הכלי/הרצון, שבו אוכל להרגיש את האהבה הזאת. וללא כלי, אני לא מרגיש אותה.

לכן בעל הסולם כתב שאם ההורים אוהבים את הילדים באהבה חלוטה, אז הילדים מתחילים לשנוא אותם, או לכל הפחות לזלזל בהם. ולכן, כשאנחנו מדברים על חינוך, אנחנו מדברים גם על הגבלות, עונשים ולחצים שההורים צריכים להפעיל על הילדים, כדי לא לחסוך מהם את הכלים שלהם, את כלי הקליטה.

וזה קשור למערכת העליונה של "אבא ואמא" ("יראה") וישסו"ת ("אהבה"), שחייבים להתחבר בהשפעתם על התחתונים. כלומר, החלק העליון והחלק התחתון של בינה צריכים להתחבר יחד, כדי להשפיע על התחתונים. זה אומר שהיראה והאהבה חייבות להיות מחוברות יחד, וכאשר שתי המערכות האלה יתחברו, הן ישפיעו בצורה נכונה על התחתונים, וזה יבנה את הכלי, ואחר כך ימלא אותו.

בצורה כזאת, גם החיסרון שמגיע אל העליונים, שדורש תיקון, יקבל את האור בצורה שהוא יבנה את התחתונים כך שבהתחלה הם ירגישו יראה ואחר כך אהבה, ולא בסדר הפוך, ולא מייד אהבה, מפני שדבר כזה לא יכול להיות.

לכן קודם כל אנחנו צריכים ליצור את הכלי הכללי המשותף שלנו ולדאוג לקשר בינינו. ואז, אם הקשר הזה יתממש, תזרום בו האהבה.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 08.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
איך אפשר לעמוד בפני האהבה?
אין שכחה ברוחניות
האהבה צומחת מהיראה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest