דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אם אנחנו נשתנה הטבע ישתנה

אם אנחנו נשתנה הטבע ישתנה

שאלה: הנחיצות בקשרים חברתיים ניתנה לנו מלידה. המוח של האדם מגיב על בידוד חברתי בכאב פיזי. אנשים שנמצאים בבידוד מתים יותר ממחלות שונות.

קשרים חברתיים טובים גורמים ליותר תענוג מאשר כסף. ניסויים הראו שאמון בין עמיתים בעבודה גורם לתענוג שווה ערך לתוספת של 30% במשכורת. כלומר, שיתוף פעולה בעבודה מניב תוצאה טובה יותר מאשר תחרותיות.

נוצר פרדוקס: אנחנו מבינים את החשיבות של קשר חברתי, אבל אנחנו לא דואגים לפתח אותו בדרגה אישית וברמה מדינית. באף מדינה אין תכנית לאומית לקירוב בין בני האדם, לכינון של קשרים חברתיים רגשיים, אין הסברה על ההשפעה הרבה שיש לקשרים בינינו על הפיזיולוגיה שלנו. מה הסיבה לכך?

תשובתי: הסיבה לכך היא האגואיזם. יכול להיות שהיינו רוצים בקשרים חברתיים טובים, אבל בו-זמנית קיים בנו מה שנקרא "היצר הרע", האגואיזם שלא מאפשר לנו להתייחס זה לזה בצורה טובה. להיפך, הוא מעמיד אותנו בניגודיות זה לזה בכך שהוא מחייב אותנו להיות במאבק תמידי.

בטבע שלנו קיימים נתונים התחלתיים שאנחנו לא יכולים סתם כך לעקוף, למרות שיחסים טובים בחברה היו יכולים להביא לרווח עצום, לדיבידנדים ולהעלאה משמעותית ברמת  ההתפתחות והביטחון. תאר לעצמך, אם כולנו היינו מתייחסים זה לזה כמו למשפחה והיינו משחררים אמצעים וכוחות מהמרדף אחר התחמשות, היינו חיים כמו בגן עדן!

שאלה: אבל האם יכול להיות שגם בכל זה אין צורך מפני שזה נגד הטבע? בואו נחייה לפי חוקים אגואיסטיים, לפי חוקי הג'ונגל.

תשובתי: אנחנו גם כך חיים לפי חוקים אגואיסטיים. אבל אנחנו לא יכולים לחיות לפי חוקי הג'ונגל מפני שאז נהרוג זה את זה. לכן קיימים חוקים. אלה קודים פליליים ומסגרות שונות נוספות שבהן אנחנו משתדלים להתקיים.

באופן כללי, האנושות היום אומללה, היא כבר מגיעה למסקנה שהיא לא יכולה לברוח מהקשר בין בני האדם. הוא נחוץ, חשוב, והטבע ידרוש מאיתנו יותר ויותר להיות בקשר גלובלי, אינטגרלי, הדדי. אבל מצד שני, האגואיזם לא מאפשר זאת.

שאלה: אבל אתה תמיד אומר: צריך לחיות לפי חוקי הטבע. בטבע הכול מבוסס על אגואיזם טבעי, כל אחד טורף את האחר. האם כך זה צריך להיות גם אצלנו? אנחנו הרי תולדה של הטבע.

תשובתי: לא. מה שמתרחש בטבע זו השתקפות של החברה האנושית, שבה כל אחד טורף את האחר. הדרגה העליונה יותר בטבע משפיעה על הדרגות התחתונות שלו, לכן החברה האנושית מיוסדת על אגואיזם, ובאופן זהה משפיעה על דרגות נמוכות יותר. זו הסיבה שזאב לא יכול לחיות ליד כבש וילד קטן לא יכול לשחק איתם. הכול תלוי רק ביחסים הדדיים בחברה האנושית. אם אנחנו נשתנה, כל הטבע ישתנה לחלוטין.

מתוך תכנית הטלוויזיה "העידן שלאחר נגיף הקורונה", 30.04.2020

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest