דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / אם אי אפשר לעצור את התהליך, צריך להוביל אותו

אם אי אפשר לעצור את התהליך, צריך להוביל אותו

דעתו של הכלכלן מיכאיל חזין: "לפני עשור, האליטה בארה"ב סירבה לחלוטין לקיים דו-שיח עם החברה והלכה בכיוון של דאגה לשימור הכנסותיה בכל מחיר.

בקיץ 2001, הכנתי סקיצה של תיאוריית המשבר הכלכלי הסטרוקטוראלי. ממנה עלה שלא היה ניתן להימנע מהמשבר, כלומר מנפילת שוק המניות, והתחלתי לחשוד ששלטונות ארה"ב יחליטו כי אם התהליך בלתי נמנע, אז חייבים להוביל אותו, בצורה של פיגוע ענק שישתלם לכל משתתפי התהליך.

העיתונאים שהתחילו לדון על כך סולקו מהמקצוע ביד קשה. בכל הנוגע לחופש הביטוי כבר אין ספקות לאף אחד אחרי מה שקרה בלוב… וזאת לא הפעם הראשונה: השמדת אוניית השריון "מיין" במעגן הוואנה, תחילת המלחמה עם ספרד ב-1899, פרל הרבור, התקרית במפרץ טונקין, המהפכות במדינות ערב והמחאה בישראל.

ההתפתחות הטבעית הגיעה עד לכך שהשפעות רציונליות על המצב אינן מועילות. מוכרחים לשנות את כללי המשחק – להמחיש שהשינויים הם בלתי נמנעים, לשנות את שיטות הניהול כדי לפצות על השינויים שישפיעו על האליטה בצורה שלילית.

הפער בין העשירים לעניים בארה"ב הגיע עד לשיא וההכנסות הריאליות של משקי הבית ממשיכות לרדת.

יתרחשו מאורעות שיַראו לחלק מהאליטות שאיבוד מעמדם והכנסותיהם הוא עניין אובייקטיבי ובלתי נמנע, בדומה לפשיטת הרגל של ה-Lehman Brothers. מאורעות דומים יחזרו על עצמם בתדירות הולכת וגוברת ויִגבו יותר ויותר קורבנות בקרב העשירים.

המצב הפוליטי בעולם יהפוך לבעיה רצינית, היות שהצתת סכסוכים רגיונליים ומניפולציה עם המחירים העולמיים תמיד היו עילה למחיקת הבלתי-רצויים. וכך, ה-11 בספטמבר 2001 הפך לסמל לכניסה לעולם חדש לגמרי, לעולם מאוד לא נוח שבו אנחנו חיים ונחיה עוד הרבה זמן".

התייחסותי: מקווה שלא עוד הרבה זמן, לפחות מפני שזה הגיע עד לישראל…

ידיעות קודמות בנושא:
היהירות הקולוניאלית של המערב
זהירות – פרובוקציה!
כלכלה או משהו גדול יותר?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest