דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אינקובטור של החיים הנצחיים

אינקובטור של החיים הנצחיים

מתוך מאמר של הרב"ש, "תפילת רבים": "לאלו אנשים שיש להם דרישה פנימית, שלא יכולים להשלים עם המצב שבו הם נמצאים. היות שאין הם רואים שום התקדמות בעבודת ה', והם רואים, שחסר להם אהבה ודביקות, ולא מרגישים את החיים שבתורה, והם לא יודעים לשים איזו עצות בנפשם, להגיע לידי הרגשה באברים, במה שאומר לנו הכתוב.

העצה היא, לבקש עבור הכלל כולו, היינו שכל מה שהוא מרגיש שחסר לו, ומבקש מילוי, אז אין לו לומר, שהוא יוצא מהכלל. זאת אומרת, שמגיע לו יותר דברים ממה שיש להכלל כולו. אלא "בתוך עמי אנכי יושבת". היינו, אני מבקש עבור הכלל כולו, משום שאני רוצה להגיע לידי מצב, שאני לא אדאג שום דבר בשבילי, אלא בשביל שיהיה נחת רוח להבורא. אם כן מה חשוב לי, אם הקב"ה יש לו הנאה ממני, או שאותה הנאה היא יכולים לקבל מאחרים.

זאת אומרת, הוא מבקש מה', שיתן לנו הבנה כזו, שהיא נקראת "כולו לשם שמים", שפירושו, שיהא בטוח בעצמו, שלא מרמה את עצמו, בזה שהוא רוצה להשפיע לה'. אי לזאת, הוא מתפלל לה' עבור הכלל."

אדם מתחיל לחפש משמעות לחיים מעל האינטרסים הארציים הרגילים של אוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד, מושכלות. הוא אפילו לא מחכה לתוצאה הסופית של החיפושים הארציים שלו כדי להוכיח לעצמו שהם לא שווים כלום, אלא מאמין לדעת הסביבה שבהשפעתה הוא מתפתח. ואם החברה כבר בדקה את הערכים האלה והתאכזבה מהם, אז אדם לא צריך לבדוק, הוא מייד עובר למטרות יותר גבוהות.

כך הוא מתחיל לשאול: "מה הטעם בחיים האלה? בשביל מה אנחנו חיים? האם יש עוד סיבה להמשיך לחיות מעבר לפחד הבהמי למות? האם החיים האלה יסתיימו בלי כלום, או אולי יש אפשרות להישאר ולהתקיים בשביל איזו מטרה נצחית?".

כל השאלות האלה מביאות אותו לחכמת הקבלה, אם יתמזל מזלו. וחוץ ממנה שום דבר לא יכול לתת לזה את המענה, ואם האנושות תמשיך להתפתח ולתת דין וחשבון לעצמה, אז מצבה יהיה גרוע. היא לא תמצא את התשובה בשום מקום אחר. לכן גדלה הנטייה לשימוש בסמים, כי מה אפשר לעשות עם מיליוני האנשים שנשארים בלי עבודה ויחד עם זה שואלים את עצמם על משמעות החיים. הם נדחפים משני הכיוונים, מיואשים מזה שהחיים לא משאירים להם שום אמצעים ליהנות מהם, וכבר מראש מוותרים על החיפוש של האמצעים האלה, שלפי הדעה הכללית לא נותנים מילוי.

אבל אדם שכבר התעוררה בו השאלה האמיתית על משמעות החיים, השייכת לחיפוש הרוחני, שיוצא מתוך הגבולות של האינטרסים הרגילים של אוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד, מושכלות, חייב למצוא עליה את התשובה. זאת אומרת, הוא רוצה להסתכל מעבר לגבולות של החיים האלה, לתוך השורש שלהם, כדי להבין מהיכן היא מגיעה, מי שולט בה, לאן היא נעה ולאיזו צורה של קיום היא תוביל אותנו.

אנשים כאלה עוסקים בחיפוש של השורש של החיים האלה, הם מגיעים לסביבה מיוחדת "אקטיבית". לא רק שהם מתפתחים באמצעות הסביבה, אלא הם בעצמם מפתחים אותה. זאת אומרת, הם מתאחדים עם הסביבה בשביל עבודה הדדית, הופכים להיות אותו אינקובטור שמזרז את ההתפתחות של האדם ומכוון אותו בכיוון מסוים. האדם כאילו לא רוצה לסמוך על התבואה שהטבע יאפשר לו לקצור: כמה הוא יקבל בצורה טבעית ביצים, עופות, גרעינים, פירות, ירקות, אלא בצורה מלאכותית מייצר תנאים מתאימים – בונה סביבה מלאכותית. ואז הוא יכול לדעת בערך איזו תבואה הוא יקבל.

הוא יכול בעצמו להתאים את הטמפרטורה בתוך האינקובטור כדי לקבל יותר ביצים, וטמפרטורה ולחות בתוך החממה בשביל יותר תבואה. בדיוק בצורה כזאת הוא יכול ליצור סביבה טובה שבה הוא יוכל לגדל את עצמו. כשהוא משפיע על הסביבה, הוא יוכל להתאים את הכיוון של ההתפתחות שלו ואת המטרות הסופיות שלו.

כבר במשך כמה דורות אנחנו משתמשים בעצה הזאת של המקובלים ומזרזים את ההתפתחות שלנו באמצעות סביבה מיוחדת, בלי להמתין עד שכל האנושות תגיע לאותה ההרגשה דרך הייסורים הארציים.

החברה הזאת פועלת לפי העקרונות: "איש את רעהו יעזורו" ו"בתוך עמי אנוכי יושבת". זה אומר, שאפשר להגיע לקשר עם הבורא רק דרך הקשר עם הסביבה שתכוון אותנו לבורא. חברה כזאת נבנית על בסיס שוויון כללי, איחוד וערבות הדדית, "כאיש אחד בלב אחד". ואז בתוך הלב האחד הזה אנחנו נגלה את הבורא.

לכן כל העבודה שלנו היא איך לכייל את עצמנו, כמו כלי מוזיקלי שלא יזייף, אלא באמת יחפש את הבורא. אם נתאחד במטרה כזאת ויתגלה בנינו "אור חוזר" – יחס של השפעה, קשר הדדי, ערבות, דאגה זה לזה, עד האהבה, אז בהתאם לעוצמת החיבור הזה אנחנו מגלים בתוכו את כוח הבורא. כך אנחנו עוברים את 125 המדרגות, מהאיחוד הראשון ההתחלתי ועד שאנחנו נעלמים אחד מתוך השני.

בצורה כזאת אנחנו מכיילים את ה"כלי" שלנו, מכוונים אותו להרגשת הבורא ומתחילים להרגיש אותו בתוכנו. בתוך "אור מקיף" מתגלה "אור ישר", שנותן לנו את הרגשת החיים בעולם העליון: בתוך השדה של כוח הנתינה, במקום כוח הקבלה. והדבר היחיד שצריך בשביל זה, זה התיקון של כל ה"כלי" שיביא אותנו ליחסים מתוקנים.

מתוך ההכנה לשיעור, 31.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
החיים הם טובים, אם אתה מבין את משמעותם
שלבי הדרך המביאים להשפעה
העולם הרוחני כמו שהוא, בלי נסים ונפלאות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest