דף הבית / כלכלה / כסף / אין לאף אחד סיכוי

אין לאף אחד סיכוי

מאמר דעה של מיכאל חזין, כלכלן: לא לאיחוד האירופי וגם לא לארה"ב אין את הכלים להתמודד עם המשבר. בארה"ב שורדים יותר טוב מהאיחוד האירופי, כיוון שהמטבע שלהם חזק יותר. האיחוד האירופי כבר בזבז חלקית את ההזדמנות שלו להדפיס כסף, הם הדפיסו בדצמבר כסף ששווה לטריליון דולר. מלבד זאת, האיחוד האירופי בחר באסטרטגיה, שאותה הכלכלן האמריקאי, חתן פרס נובל, ג'וזף שטיגליץ (Joseph Stiglitz), כינה כהתאבדות. ואילו שטיגליץ הוא אדם מאוד רגיש.

העניין הוא בכך, שהאיחוד האירופי, במקום לתחזק את הביקוש, התחיל להצטמצם. זאת אומרת, במציאות הוא מתחזק את מערכת הבנקים, ואילו הציבור נאלץ להצטמצם. בדיעבד בגלל סיבות אילו הביקוש נחלש מאוד. כתוצאה מכך, ככל הנראה הכלכלה האירופאית באמת תתחיל לקרוס עוד השנה, ויחסית במהירות. אפשר יהיה לטשטש זאת במידה מסוימת על ידי אינפלציה והקריסה תתבטא בצורה פחות מובהקת. אפילו ניתן יהיה, בעזרת כל מיני טריקים סטטיסטיים, על ידי הורדת האינפלציה, לגלם צמיחה, אבל המשמעות לא תשתנה מהפעולות הללו.

לאמריקאים עדיין יש רזרבות. אני חושב שעד הקיץ הם ישרדו, ואז יתחיל השפל, מתוך הגיון פשוט: זה יאפשר לאובמה להיבחר שנית. על אף שהשפל הזה יתבטא עד סוף השנה באינפלציה בלבד, למרות זאת הם יהלכו על החבל הדק של רמת צמיחה אפס. זאת למרות שבניגוד לאירופה, ארה"ב שומרת על הביקוש בצורה מאוד אגרסיבית.

אובמה הגדיל את הגירעון התקציבי בלמעלה מטריליון דולר בשנה, וכל הטריליון הזה הלך לתחזוקת הביקוש – בניגוד לאירופה, ששם אותו הסכום הופנה לבנקים. מהבחינה הזו, אלמלא הגדלת הגירעון התקציבי, סביר היה להניח שהכלכלה האמריקאית הייתה נופלת ב-8-10% ב-2-2.5 השנים האחרונות.

זוהי בעצם, תמונת העולם: כל עוד ארה"ב תשמור על הביקוש, היא תשרוד ברמת צמיחה אפס. ברגע שהמשאבים שבידיה יסתיימו, הם יתחילו לקרוס. סביר להניח שזה יקרה מעט מאוחר יותר אחרי אירופה.

התיחסותי: חזין צודק, אף על פי שאני והוא תמיד טעינו בתאריכים – העולם תמיד איחר, חיפש טריקים חדשים כיצד לא לבטא את המשבר. אני הייתי מזיז הכול בחצי שנה עד שנה קדימה. מלבד זאת, לפוליטיקאים תמיד יש באמתחתם משחק בשם "מצב בינלאומי…".

ידיעות קודמות בנושא:
החברה המערבית נכנסה למבוי סתום
כלכלה על פרשת דרכים
המשבר יימשך עוד שנים רבות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest