דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אין חכם כבעל ניסיון

אין חכם כבעל ניסיון

photo_rav_gh70_039.gif

קיים רק רצון אחד, הרצון היחיד שנברא. הרצון הזה התחיל להתפתח. הוא אינו מתחלק למדרגות או לחלקים כלשהם, אלא הוא מתחלק לדרגות ההכרה העצמית. אני כל הזמן מגלה את המצב הראשון, יותר ויותר.

ניצוץ האור ברא את נקודת החושך ובזה הסתיימה הבריאה. ועכשיו נקודת החושך, נקודת הרצון, מתחילה להכיר: מי אני, מי ברא אותי, בשביל מה, מה יצא לי מזה, ומה עליי לעשות, מה אני רוצה מהאור ומעצמי? היא כל הזמן חופרת בתוכה ומבררת, מכירה את עצמה טוב יותר, ודרך ההכרה העצמית, היא מכירה את האור שברא אותה.

בכל הבריאה אין שום דבר חוץ מהנברא שמכיר את הבורא יותר ויותר. ואילו המציאות עצמה אינה משתנה. האור מילא את הרצון, ועכשיו הרצון מגלה את המצב היחיד הזה יותר ויותר לעומק.

כל השינויים נעשים רק בהכרה, בהרגשה, בתגובה, אך בתוך אותו החומר. לכן, במצב הראשוני אני לא מרגיש הרבה, אני רק מתחיל להרגיש שאני קיים, כאילו התעוררתי מהשינה. זה נקרא אור ה"נפש", בתוך הרצון שלי, שבינתיים נמצא בעביות שורש.

עכשיו אני מתחיל להתעורר יותר ולהסתכל. הדברים שאני רואה במדרגה הזאת, לידי, עדיין אינם מוכרים לי, ולכן אני מתייחס גם אליהם ב"נפש". אך אני כבר מכיר את המצב הקודם שלי, שממנו התעוררתי, ואני מבין שישנתי, ואילו עכשיו אני ער.

מאיפה אני יודע שישנתי? – מפני שעכשיו אני ער, הכרתי את מצבי הבא, ועכשיו אני מבין טוב יותר את המצב הקודם. לכן, על המצב הקודם מתלבש אור הרוח, על אף שבמצבי הנוכחי יש לי רק את אור הנפש.

אפילו במצב המתקדם ביותר, לעולם לא יהיה לי יותר מאור הנפש. אלא שכל המצבים הקודמים נעשים בשבילי מבוררים יותר ויותר. לכן, האדם שמתקדם נכון, תמיד ירגיש ערפול, בלבול, חוסר הבנה, ייתקל בכוחות ובחשבונות לא ברורים, ותמיד יהיה בספקות.

אך מתבררת לו יותר ויותר הדרך שהוא כבר עבר, כל ההיסטוריה שלו, ומתוך ההיסטוריה הזאת, גם כל הפרספקטיבה העתידית. כלומר, מצד אחד, מלווים אותו בלבול, ערפול וחוסר כוחות, אך יחד עם זאת הוא נעשה חכם יותר ביחס לעבר, מבין את כל התהליך שעבר עליו, את סיבותיו ותוצאותיו, וכך הוא משיג את הבורא.

זה נקרא "ערך הפוך בין אורות וכלים". הרצון שלנו מתפתח יותר ויותר, ונעשה "חכם" יותר, מבורר יותר, גבוה, מיוחד, קרוב יותר לבורא – ובתוכו מורגש בסך הכול אור הנפש. אך בכלים הקודמים, שאותם הוא משיג בהמשך יותר ויותר לעומק – מורגש אור הנרנח"י. כפי שנאמר, "אין חכם כבעל ניסיון".

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "פתיחה לחכמת הקבלה", 13.07.2011

ידיעות קודמות בנושא:
ערך הפוך, שהוא גם מאוד ישר
אור חכמה וספקות תמידיים
חכמה שמלמד אותנו האור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest