דף הבית / איך לתקן את העולם?

איך לתקן את העולם?

"כי כן כל מגמתם של מתקני עולם הללו לבער כל רע וכל מזיק שבמין האדם – – – ואמת היא, שלולא הבורא ית' עמד לנגדם, ודאי שהיו כבר מספיקים מזמן לנפות את האדם כבכברה, ולהותיר בו רק טוב ומועיל בלבד." (בעל הסולם, "השלום בעולם")

אנחנו כל הזמן שואפים לתקן את העולם. נדמה לנו שצריך לסלק משהו, להרוג, להושיב בבית הסוהר ונהפוך את העולם לטוב. אבל הבורא אינו מסכים לזה. "בחכמת הקבלה" לא קיים המושג "בית סוהר". האם מישהו הופך להיות "מתוקן" לאחר שישב בבית הסוהר? דבר לא משתנה בו כתוצאה מכך.

"אלא, מתוך שהבורא ית' שומר על כל הפרטים שבבריאה שלו בהקפדה יתרה, ואינו מרשה למישהו להשחית שום דבר שברשותו – אלא רק להחזירו ולהפכו למוטב בלבד, כדברינו לעיל."

"תיקונים" לא יעזרו. כמה בני אדם שנהרוג ונשלח למחנות עבודה ונושיב בבתי הסוהר, החברה לא תהפוך לטובה יותר, והם ודאי שלא. המערכת שלנו אגואיסטית ולכן איננה נכונה. אנחנו שולחים אנשים לכלא רק כדי "להיפטר מהם" ונמנעים לקחת אחריות על תיקון החברה.

אנחנו לא מבינים שבצורה כזו אנחנו דוחים "חלק" נחוץ שתפקידו להעיד על כך שיש צורך לתקן את החברה כולה, כדי שבעתיד "חלקים" כאלה לא יצמחו בה. אבל אם אנחנו דוחים אותם מהחברה, כמות הפשעים והעבירות רק גדֵלים ואיננו משיגים תוצאה טובה.

ודאי שיש צורך במוסדות כליאה, אבל הם צריכים להיות חופשיים. האדם צריך להימצא בהם תחת השפעת החברה שתחנך אותו בהדרגה על ידי שיתוף פעולה. זו למעשה כל העבודה המתקנת.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 07.07.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest